Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do pořadí.


Pilot: Klika Lukáš, 679 01 Voděrady 28
Kluzák: Aeros Combat L13
Datum letu: 28.4.2007
Startovní bod: Černá hora
1. otočný bod: Vysoké nad Jizerou
2. otočný bod: Nová Paka
Cílový bod: Černá hora
Ulétnutá vzdálenost: 65 km (FAI trojúhelník)


    Když jsem si letos v zimě konečně, po dlouhé době váhání, hledání a opouštění slepých cest, koupil PDA s navigací, vůbec jsem netušil, jak zásadním způsobem promluví do mého logbooku.

    Poté, co jsem úspěšně nainstaloval a rozběhal soft i GPS, jsem si "cvičně" zadal cíle mých oblíbených leteckých "výpadů" směrem do hor a nechal si sestavit trasy k nim. Jenom pro srovnání jak moc se mé "léty praxe vypilované" trasy budou shodovat s tím, co mi nabídne můj nový palubní navigátor. A nebyla to úloha jednoduchá, neboť z naší vesničky na rozhraní Drahanské a Českomoravské vrchoviny směrem k oblíbeným leteckým terénům nevedou prakticky žádné dálnice a přetíženým cestám první třídy se rovněž s oblibou vyhýbám. A byl jsem překvapen nejen tím, že moje navigace mi nabídla prakticky přesně tytéž trasy, kterými s oblibou jezdím, ale hlavně tím, že jsem zjistil, že už více než pět let jezdím na Javorový - (181 km a 3 hodiny cesty), Javorník (140 km a 2,5 hodiny cesty), Kamenec (100 km a 1,5 hodiny cesty) a nakonec Straník (220 km a často 4 hodiny na cestě), a přitom totálně pomíjím Černou horu, ke které to mám 160 km a po vhodně zvolené trase "jenom" 2,5 hodiny cesty. Tento téměř jiráskovský úvod tedy nemohu zakončit jinak než tím, že se tuto skutečnost budu snažit velmi rychle napravit.

    První naše letošní výprava za víkendovým létáním do Krakonošova skončila 40km přeletem z Černé do Nového Města nad Metují a místním krkonošolétáním následující den, obojí v živém severním proudění a ještě živějším vzduchu. Ale hned následující výprava se už trefila do počasí.



    Je ráno 28. dubna a my vyrážíme v sestavě Erika, Robert a iá naší expediční audinou s totální XC HG výbavou dvou aluminiových žebříků, jedné 50W vysílačky s nebezpečně dlouhou anténou a super navigací směr Čistá. Po posledních zkušenostech zejména z minulé neděle s logistikou na startoviště, kdy jsme skončili jako poslední opozdilci dole a málem se nahoru nedostali, vyrážíme s dostatečnou rezervou o půl deváté. Na tomto místě bych chtěl poděkovat všem "místním", kteří nás bez většího reptání přijali mezi sebe, do "bratrstva výjezdové povolenky" a komentovali to pouze téměř přátelským: "... hele, Moraváci na Černý, co se děje??"

    Zkratky cestami třetích a nižších tříd fungují perfektně a tak v 11 hodin už přikládáme na přistávačce Honzu Ptáčka "krkonošského" i s jeho ostatky do auta a s "kapitánkou jihomoravského svozu" Erikou sypeme nahoru. Křídla máme postavená už před dvanáctou a tak můžeme využít luxusu chvilky klidu. Špatnou zprávou pro Roberta je, že dnes nemůžu použít svou vysílačku, protože mám "kraťas" v náhlavní sadě a tak "chůva nebude moci vodit mimino" stejně jako v Medunu a on je odkázán sám na sebe, což bude mít pro něj bohužel dost fatální následky, ale to ještě ani jeden z nás neví.

    Logistika startovní uličky je na Černé minimálně stejně tak důležitá jako logistika vývozu na start a tak když místních top ten zavelí k "panice", než se stačím rozhlídnout, už mám v uličce před sebou pěknou frontu. Zpoždění deseti minut na startu a nezaběhanost v místních podmínkách znamená, že se na konci termického intervalu spolu s partičkou "opozdilců" trápím 45 minut, než naberu odletových 2500 metrů a můžu mazat na trať. Ale nezahálím a mezitím sleduji, co dělá na trati skupinka zkušených, mířící nebojácně pod souvislé základny nad centrálníma Krkonošema. V mezičase sleduju, jak se na svůj start chystá i Robert, ale ve vzduchu bez jasného stoupání je docela husto, a tak jeho start nakonec nevidím. Vůbec netuším, že v době, kdy já budu odlétat na trať, abych se popral s kilometry, on už povede úplně jiný zápas... ale i takové létání prostě je.

    Ještě mi bude nějakou dobu trvat, než se tady naučím lítat nadoraz, a tak při odletu volím méně radikální variantu okrajem hor směrem na Žalý, kde to přece je, jak píše Dan, vždycky. S jedním lehkým o 300 metrů jsem tady, ale není to nic moc. Nad rozhlednou sice cosi je, ale dá mi to zabrat, než se zorientuju a najdu něco jako jádro. Vzhledem k průběhu předchozích a pak i následujících stoupání je toto kupodivu dost rozbité a nekompaktní. Ale nedaří se ani místnímu pilotovi Orlíka a tak nepanikaříme a pomalu se zvedáme. Když dotáčím znovu 2500 metrů, dolétává mě pomalu Hofi a Piškot, ale nedaří se nám posunkovou řečí křídel (nemám dnes vysílačku a neslyším je, ale oni to asi neví) domluvit nějaký společný postup, a tak si obletím mrak na návětrnou a přední stranou řady vedoucí směrem na severozápad do hor se posouvám dále. Řada vede do hor a tak ji opouštím a skáču pod tu vedlejší, kterou hodlám použít na druhé rameno trojúhelníku.

    Pod řadou a navíc s podporou větru to jde jako po másle. Na jejím rozpadajícím se konci přitáčím, co to jde a pokračuji do modrého. Teď je potřeba v bezoblačném prostoru najít stoupání a otočit poslední bod. Osa řady vede nad Novou Paku a města v rovinách většinou pracují, takže se jí držím a opravdu po několika kilometrech zavadím o něco jako stoupání, ze kterého se po chvilce "čmuchání" vyloupne jádro nádherně čistého a klidného stoupání. Tak klidného, že točím s odstaveným Combatem na 35 km/h a připadá mi, že ani neletím. Říkám si, kam až to může vést? Když nikde okolo nejsou mraky. 2500 metrů, 2700 metrů a nade mnou pořád úplně vymeteno. Ve 2800 se nade mnou udělá malá nesmělá chmurka, kterou dotočím a z té "stratosféry" se vydávám směrem, kterým tuším Černou horu, protože inverzní vrstva mi nedovolí z Krkonoš vidět nic víc, než to, že tam jsou. Vzhledem k rozložení oblačnosti je mi jasné, že celé poslední rameno vede mezi dvěma mohutnými řadami s větrem přímo z boku, takže žádné výrazné podpory klouzáku se nedočkám, ale podle mých odhadů bych to měl dát. Tedy pokud se někde po cestě výrazně nesesypu.

    Kloužu na 55 km/h a briketa ukazuje optimistické hodnoty L/D a Černá se pomalu vynořuje z tmavošedomodrého závoje inverzní prašnosti opravdu zhruba na tom místě, kde jsem ji čekal. Nad kempem v Čisté mám 1700 metrů a je jasné, že to dám. V tracklogu hodnota klouzání na 15 kilometrech 13.5, což je na termický den, vítr zboku, rychlost letu 55-60 km/h a na zhruba polovinu napnuté křídlo s plachtou, která už leccos pamatuje, velmi pěkné číslo. Ve slabém metrovém stoupání si dobírám 100 metrů a letím si otočit startovní bod. Je 16:20 a 65 km trojúhelník mám dokončen za 2 hodiny a 10 minut. Otáčím nad přistávačku u kempu a hledám Roberta. Ve vzduchu je pusto a prázdno, auto na startu už není a na přistávačce taky ne, Robertovo Flavio taky nikde nevidím, ale tolik hodin zase není, aby už byl sbalený a čekal na mě v hospodě. Na přelet se určitě taky nevydal. Jeho plán byl polétat, co bude možné v okolí Černé a sednout v kempu. Zmocňují se mě černé myšlenky, a tak se už moc ve vzduchu nezdržuju a šroubuju přebytečnou výšku dolů a sedám.

    Když vytáhnu mobil, čekají už na mě dvě černé SMS. "Robert má zlomenou pažní kost, jedeme do nemocnice ve Vrchlabí." A druhá: "Robert jde za půl hodiny na sál." Ale to už je jiný příběh, o kterém snad, doufejme, napíše Robert svůj článek. Vhodná rubrika na tomhle webu je a už léta zeje prázdnotou.



 Návrat na domovskou stránku