Co na to odpovědět. Mluvíš mi z duše, člověče létací. Pominu některé věci v tvých dotazech, na které jistě víš odpověď sám.
Tedy nejdříve k doktorům. Nutnost zdravotní způsobilosti je dána zákonem č 49/1997 sb. o civilním letectví a zde se praví:
§28, odst. 1
Žadatel o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení předloží osobě pověřené úřadem písemnou žádost, k níž připojí lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 2. třídy podle Přílohy č.1 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví.
A odst. 2
Zdravotní způsobilost musí být zjištěna lékařem zdravotnického zařízení určeného Ministerstvem dopravy a spojů.
A odst. 3
Zdravotní způsobilost musí být posuzována jednou za dva roky, pokud ze zdravotních důvodů není nutné posouzení v kratším termínu.
Z toho je tedy patrné, že prohlídky až do změny zákona 49/1979 neovlivníme. Do nového návrhu zákona, k jehož tvorbě byla LAA přizvána (na základě sdružování necelých 7000 členů a pilotů a také na základě lobbingu), je již věc navržena tak, abychom mohli prohlídku stanovit sami (pověřená osoba) a ne aby byla nařízena zákonem. Je však velká pravděpodobnost, že se podaří jiné skupině toto ze zákona vyškrtnout. Zákon je již projednáván v parlamentu ČR.
Příspěvky za členství financují vydávání časopisu Pilot, který musí v nějaké podobě vycházet, abychom mohli publikovat změny předpisů, bezpečnostní nařízení apod. Zbytek příspěvků jde na reprezentaci (lepší výsledky - lepší pozice v jednání s politiky na prosazování změn zákonů), na sídlo, počítače atd., t.j. co je nutné k vedení rejstříku a na platy zaměstnanců.
Poplatek za vydání a prodlužování piloťáku vychází z kalkulace peněz potřebných na provoz rejstříku a zajištění státem předepsané správy. Část dostaneme od státu, část vybereme od pilotů. Do toho spadají i peníze na práci na nových zákonech, aby byly pro nás příznivé a nebyly tak jako dosud zčásti i proti našim zájmům. Tomu se věnuje velké množství času. Tato otázka by ale neměla být položena mně, jelikož já mám na starosti právě ty předpisy a jejich možné úpravy.
Proto zcela na místě je otázka vydávání PL osobám nedostatečně vyškoleným. Ano, toto jsem kompetentní ovlivnit a pracuji na tom. Pokud se chceš do této práce zapojit a znáš i další takové, pošlete prosím krátký dotaz na fejt@laacr.cz a já vám pošlu pracovní sumarizace, ke kterým sbírám názory. Určitě je nutné říci, že i mně se více líbí, když piloti utrácejí za školení a létání s výkladem než za poplatky.
Jinak v letošním roce máme 18 nehod pilotů PL, z toho 16 zraněných. S platným PL létá 1700 pilotů PL, při průměru 20 hodin to je 3400 letových hodin. Vydáno bylo 340 nových PL A. Z letošních žáků se účastnili nehod dva, cca 2 měsíce po kurzu a jeden ve výcviku. Zranění mají většinou kompresní zlomeniny obratlů s možností vyléčení bez následků. To se však nedá generalizovat, jelikož je asi dost případů, kdy nehoda z různých důvodů není šetřena.
Statistika nepotvrzuje, že se "rakví tolik pilotů". Také úroveň kurzů je dobrá oproti době před 5-6 lety. Více se létá a učí. Přesto bychom měli něco udělat s přípravou pilota k samostatnému létání. Důležité je však nastavit systém tak, aby nebylo mnoho černých pilotů (tzn. zjednodušení získání PL) a na druhou stranu aby byli dobře připraveni (delší doba pro učení ve škole - dražší výuka).
|

Něco se domlouvá a měli bychom to v zimě vyřešit, abychom to v sezóně odzkoušeli, opravili a platilo to spolu s novým zákonem od předpokládaného 1.1.2006.
Nároky na legální létání však nejsou vzhledem k užívání vzdušného prostoru nepřiměřené. Pokud nechceš mít vliv na chod organizace, nemusíš být členem a pak platíš:
Piloťák vystavení
|
1500,-
|
Po dvou letech prodloužení
|
300,-
|
Zápis kvalifikace
|
150,-
|
Pojištění jednoho padáku nečlen kolem
|
600,-
|
Technická prohlídka v průměru
|
400,-
|
Lékařská prohlídka v průměru
|
350,-
|
Tedy po 4 letech létání PL-B,N tě stojí celkem:
|
Člen LAA
|
Nečlen
|
Rejstřík - licence
|
2100,-
|
2100,-
|
Příspěvky, Pilot
|
3200,-
|
0,-
|
Startovné - kopce
|
50%
|
100%
|
Pojištění odpovědnosti
|
600,-
|
2400,-
|
Technická
|
1600,-
|
1600,-
|
Lékař
|
700,-
|
700,-
|
--------------------------------------------------------------------------------------
|
Za 4 roky létání
|
8200,-
|
6800,-
|
Rozdíl
|
1400,-
|
-1400,-
|
Za 1 rok létání
|
2500,-
|
1700,-
|
Nutno podotknout, že pokud by se nikdo do LAA nehlásil, je pravděpodobné, že bychom nemohli své zájmy zde a ani v jiných, třeba státních institucích prosazovat, protože by neexistovala skupina, se kterou by bylo možné jednat. Mohlo by se tak stát, že bychom s padáky létali ve vymezených oblastech s omezenou výškou. Nemuseli bychom se ale starat o nic. Proto LAA ČR dělá, co dělá a já jsem přesvědčen, že je to dobře.
Upřímně řečeno, můžeš jako já s tandemem odstartovat, vytočit a letět jinam. Stoupáky jsou všude a je to, jako když utečeš z města. V lese je klid a když jsi potichu, nikdo ti nebrání si tam lehnout. Ve vzduchu je spousta místa a není třeba létat moc daleko, abys našel svůj stoupák, své místo k radosti z pohybu vzduchem. Proto snad létáme.
Ahoj ve vzduchu!
|