Po celkem pěkném víkendovém polítání na Rané jsem s Karlem Vrbenským shlédli v Ponorce předpověď a rázem jsme pochopili, že pondělí v žádném případě nemůže být pracovním dnem. V pondělí jsem proto v neuvěřitelně krátké době vyřídil ty nejakutnější pracovní povinnosti a v 11 hodin už jsme seděli v autě směr Raná. Díky tomu jsme byli kolem 12 hodiny na kopci a začali vymýšlet trať. Asi po deseti minutách pozorování stínů na okolních polích jsme usoudili, že ani ve výšce nefouká vůbec nic a definitivně jsme začali zvažovat pouze uzavřené tratě. Veškeré váhání ukončil Karel rezolutním prohlášením, že poletíme FAI trojúhelník Raná - Most - Blažim - Raná. Psaní protokolu a příprava na let mi jako vždy zabraly tolik času, že když přišel ve 12:45 zcela evidentní stoupák, mohl jsem si akorát nadávat, proč mi to vždycky trvá tak dlouho. Vzápětí poté se celá oblast Rané zastínila a já už začal přemýšlet o dalším dni prosezeném na kopci. Naštěstí asi ve 13:15 začalo sluníčko kopec zase postupně osvětlovat a já mohl opět doufat. V půl druhé nalétly před kopec asi čtyři poštolky a v úzkých kružnicích začaly celkem rychle stoupat. Upozornil jsem na ně Karla a nad jeho reakcí mi dodnes zůstává rozum stát. Během zlomku sekundy dokázal vstát a než jsem se vůbec rozkoukal, už kroužil ve stoupáku s nimi. Chvilinku jsem počkal, abychom si nepřekáželi a šel jsem za ním. Ostatní lidi na kopci naše 2m/s zřejmě nepřesvědčily, takže jsme aspoň neměli ve vzduchu nával. Ve 1300m n.m. stoupák skončil, vyfotil jsem tedy startovní bod - stodolu vedle letiště a přemýšlel, co dál.
Karel, který měl asi o 100 metrů víc, se vydal na trať a měl už slušný náskok. Já si to namířil pod kumul, vznikající nad polem u Malé Boule a ještě přitočil trochu výšky. Vzhledem k poblíž kroužícímu větroni nechávám základnu bezpečně nad sebou a z 1700m n.m. se vydávám směrem na Most. Celá oblast kolem Milé byla v té chvíli ve stínu, takže jsem namířil přímo na veliké nasvícené pole za Bečovem. Dolétávám nad něj v 600m n.m. a padák mi hned začíná oťukávat slabá termika. Chvíli létám asi na stejné úrovni a koukám kolem sebe, až zpozoruji o 50 metrů vedle mě kroužit káně. 3m/s mě vynesou znovu k základně do 1800m n.m. První otočňák mám na dohled a cestou jeden tvořící se kumul. Mířím pod něj a za chvíli začínám opět stoupat. Vzhledem k tomu, že mám pořád 1700m n.m., letím ve speedu přímo na otočňák a vůbec netočím. Přesto se na variu objevuje hodnota +5m/s a v 1850m n.m. mě začíná obklopovat mléčná hmota. Usuzuji, že na focení potřebuji otočňák vidět a utahuji padák do spirály. Pod základnou pokračuji dál rovným letem ke křižovatce, kterou mám napsanou jako první otočný bod.
|
Jak už to tak bývá, za silným stoupáním bývá silné klesání, takže asi 0.5km ke křižovatce a 0.5km zpátky pod mrak mě stálo skoro 600 metrů výšky. Naštěstí jsem se stihl vrátit zpět do stoupání, takže za chvíli už mám zase výšky dost a můžu rozmýšlet, kam dál. Směrem na Chomutov je krásná řada a nejlepší kumul se už skoro od rána pravidelně vytváří nad elektrárnou v Počeradech. Namířím směrem na Počerady, cestou jednou přitáčím ve slabém stoupání a k elektrárně dolétávám v 700m n.m. Letos už jsem tudy letěl několikrát a elektrárna mě vždy zklamala, neboť devítimetrové stoupáky, o kterých jsem od mnohých slyšel, jsem tu nikdy nepotkal. Dnes tu ale jsou 3m/s a chladicí věže pode mnou se rychle zmenšují. Z 1900m n.m. se vydávám na druhý otočný bod - kostel v Blažimi. Letím bez výraznějšího klesání, občas dokonce nějaký ten metr přitáčím a kostel fotím ve výšce 1600m n.m.
Je něco málo po třetí hodině a na obloze povážlivě ubyly kumuly a přibyly cirry. Vracím se tedy na Počerady a doufám, že mě opět nezklamou. Nad odkalištěm před elektrárnou mám asi 900m n.m., když nalétávám slabounké stoupání. Asi po 15 minutách kroužení se mi podařilo získat jen 100 metrů a cíl se mi rázem zdá v nedohlednu. Najednou koukám, že kouř z elektrárny doposud stoupající téměř kolmo vzhůru, se začíná ohýbat směrem na opačnou stranu elektrárny. Usuzuji, že to musí něco znamenat, šlapu do speedu a přelétávám přes chladicí věže směrem k tušenému stoupání. Po chvíli letu v dost výživném klesání, které mě pořádně znervózňovalo, mi nejprve udeřil do nosu odporný smrad z komína a vzápětí do padáku stoupák 6m/s. V takových chvílích obzvláště oceňuji svůj áčkový padák, který se mi podařilo srovnat během okamžiku a který mě vzápětí vyvezl do 1960m n.m. Do cíle chybělo asi 6 km a já začal znovu věřit, že bych mohl doletět.
Jistotu jsem získal vzápětí, když jsem kousek nalevo od sebe spatři tvořící se chmurku. 3m/s z 1600m n.m. do 2054m n.m. byly definitivní pojistkou. S více než dostatečnou rezervou fotím cíl a dolétávám před kopec. Dávám vítěznou spirálu, ze které mi na variu zůstalo -17.6m/s. Ještě asi půl hodiny se vozím okolo kopce a v 17:15 v pohodě sedám na přistávačku u Skleníku.
To, že jsem doletěl první FAI trojúhelník, který jsem si kdy napsal, mi udělalo takovou radost, že větší bych snad mohl mít už jen v případě, že by nikdo další nepřihlásil hodnotnější let a na mě by zůstal aspoň ten malý demižón.
|