No, nevím, trošku mi připadá kacířské psát o nehodách, protože mám podvědomý strach, abych je nepřivolal, ale čistě z rozumu pokud mají dobrý konec a poučí se z nich co nejvíce lidí, tak to má fakt smysl. Lítám od roku 1991 a na vlastní oči jsem zažil nehody tři a všechny letos. Jedna zlomená noha po nepodařeném startu na Straníku, druhá je asi ta holka po kursu, co se propadla lesem před přistávačkou na Skalce, předpokládám, že o tom psal Janyx v předchozí nehodě (jen si pamatuju, jak
jsem byl strašně rád, když jsem viděl, jak se vlastníma silama hrabe z pod
toho padáku) a třetí je z Javoráče a právě ta, o které chci napsat …
<br /><br />
Pátek, hezký den a já konečně ukecal svou ženu na tandem. Z kopce jsem to
odpíchnul dřív, a stihnu natočit přistání na kameru. Po přistání všechno
sbalím a koukám, jak si žena poletuje. Po nějakých dvaceti minutách to pomalu
směřují na přistávačku a tak začínám chystat kameru. Najedou kolem docela
mumraj a oči všech se začínají upírat nahoru, kde to nějak podivně šustí a
pleská. Kouknu tím směrem a vidím přímo nad sebou padák, no padák, ona to
byla vlastně jen poctivá půlka padáku, protože ta druhá byla celá zaklopená
a zamotaná v šňůrách, ten kluk to pořád zkoušel srovnat a v momentě, když se
padák dofukoval, tak ho asi přebrzdil a klaplo mu to znovu. Zespodu se
ozývala spousta rad typu – nehrabej do toho, nebo ta nejcennější
– záložku, záložku … Jen vím, že jsem si říkal, a se mu to
dofoukne právě v momentě nad zemí, protože se mi zdálo, že šanci hodit
záložku už prošvihnul a už byl fakt v psí výšce. Po diskuzi „po
akci“ se na tom shodla spousta přítomných „diváků“, včetně
mé ženy a „jejího“ pilota tandemu (sice nejmenuji, ale moc si
ho vážím, pro jeho zkušenosti a schopnosti). Najednou jsem viděl ten
správný hmat a ve zlomku sekundy byl záložák venku, no venku sice byl, ale
ve vodorovné poloze „natažené čínské nudle“ s nerozbaleným
červeným koncem, jen vím, že jsem si říkal, tohle už asi nepomůže, hlavně ať
se mu dofoukne ten padák a zbrzdí ten nejhorší dopad.
<br /><br />
Jenže pak se záložka s takovým zvláštním, ale spásným plesknutím tak bleskově otevřela, že se to
snad ani nedalo postřehnout. Pak se zhoupla z té téměř vodorovné polohy do
pozice svislé, v tu chvíli se nějak dofoukl (asi díky zpomalení) i hlavní
padák a ten pilot dopadl asi tak, jakoby právě sestoupil z nějakého
zahradního schůdku.
<br /><br />
V ten moment spadlo spoustu kamenů ze srdcí
přihlížejícím a já si uvědomil, že sice mám kameru, ale v pozici
„off“. Hned po té šla na „přiblížení“ má drahá
polovička, a tak jsem zapnul a natočil nádherné přistání, tak jak by to mělo
být vždycky. Hned poté jsem však aspoň šel na „interwiev“ s
podruhé narozeným pilotem.
<br /><br />
Proč to všechno vzniklo?? Nad přistávačkou zkoušel prý wingovery nebo
snad spirálu a klaplo mu ucho, chtěl to srovnat a pravděpodobně přebrzdil
padák, a pak už se to všechno vezlo … hlavně, že se šťastným koncem.
Jsem druh pilota, co moc provádět figury nepotřebuje (proto jsem se letos
přihlásil na krizovky) a vůbec bych si to nedovolil nad
přistávačkou a v malé výšce, možná tohle by mělo být to správné poučení z
celé téhle příhody se šťastným koncem.
<br /><br />
Byli na přistávačce určitě lidé kompetentnější než já takové věci posoudit
a popsat, ale rozhodl jsem se tohle napsat, protože mám fakt radost, že to
dobře dopadlo, asi i proto, protože jsem viděl, že záložka fakt dobře
funguje, a tak jak je psáno v učebnicích, je lepší ji v těchhle případech
použít dříve než později. Už jsem dvakrát srovnával takové ty „fakt
slušné“ klapance a vím, že se člověk podvědomě hodně věnuje tomu, co
se děje nad ním a ztrácí kontrolu, kolik mu toho schází k zemi. Kéž by všechny krizové situace končily tak hladkým přistáním jako v tomhle
případě. |