Počasí v městech
Praha
Brno
Ostrava
Kalendář akcí 07/2022
PředchozíDalší
Po
Út
St
Čt
So
Ne
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
REKLAMA
Vaše produkty na SkyFly?
Na této stránce se nachází seznam leteckých nehod a incidentů, které se udály né jen na území ČR. Jedná se o nejstarší a nejrozsáhlejší databázi nehod, která vznikla na tomto webu od roku 1999. Nejedná se ale rozhodně o žádnou Černou kroniku ani jakési morbidní senzace. Nestyďme se tedy za svoje omyly a podělme se o ně velkoryse s ostatními.
VYHLEDÁVACÍ FORMULÁŘ
Zajímavosti na SkyFly - 3/2022
Pilotní výcvik – Nouzová přistání II.
Přelety - vaše příběhy z létání
Jak jsem nedala svou první stovku
Kategorie ❯ Motorový paragliding
Autor nehody: Miroslav | Název nehody: U Jamnického lesa“ v blízkosti obcí Jamnice a Stěbořice
30.04.2007

Dne 22. dubna došlo k letecké nehodě motorového padákového kluzáku se smrtelnými následky. K letecké nehodě došlo v 17:30 v prostoru plochy pro SLZ „U Jamnického lesa“ v blízkosti obcí Jamnice a Stěbořice, v okresu Opava. Meteorologické podmínky byly následující: jasno, dohlednost 20 km, vítr N až NE 3 - 4 m/s bez nárazů.

K nehodě došlo podle výpovědí svědků při přistávacím manévru, kdy pilot ve výšce 10 – 15 m nad terénem nesymetricky přebrzdil padákový kluzák s následným přechodem do levé negativní zatáčky, ve které setrval až do nárazu do země. Ke střetu s terénem došlo v obrácené poloze, kdy pilot narazil nejprve hlavou. Motorový padákový kluzák byl při nárazu silně poškozen.

Pilot nebyl držitelem příslušné licence MPL. Motorový padákový kluzák byl sestaven z krosny s vydaným typovým průkazem LAA čR, podvozku vlastní konstrukce a vrchlíku s TP kategorie A. Vliv technického stavu zařízení na průběh nehody je v šetření vyšetřovací komise ustanovené Ústavem pro zjišování příčin leteckých nehod. Podle prvotních zjištění se zřejmě jednalo o hrubou pilotní chybu. Pilot pravděpodobně ve snaze nepřelétnout přistávací plochu vrchlík přebrzdil a v závěru se jej navíc snažil uvést do levé zatáčky proti působení reakčního momentu vrtule. Vzhledem k použitému školnímu křídlu, musely být zásahy do řízení, než bylo uvedeno do negativní zatáčky, značné. Způsob provádění rozpočtu na přistání a zejména důsledné varování před zkracováním na přistání uvedeným způsobem, je součástí výcviku v každém kurzu MPL a je zařazeno do jeho osnovy. Taktéž provádění zatáček po a proti smyslu působení reakčního momentu vrtule se žáci naučí pod vedením instruktorů. Tato nehoda může nést poučení pro piloty samouky, že nahrazovat dovednosti získané při výcviku v kurzu MPL pod vedením zkušených instruktorů vlastními zkušenostmi v provozu, může mít nedozírné následky. Pro ostatní piloty může být poučením to, že padákový kluzák potřebuje mít v každé fázi letu, a tedy i při rozpočtu na přistání, dostatečnou rychlost a taktéž, že zatáčka proti reakčnímu momentu vrtule, zejména při nízké rychlosti, snadno vede k negativní zatáčce, bez ohledu na kategorii použitého vrchlíku.

Ing. Miroslav Huml, Hlavní inspektor techniky PL a MPL LAA čR

Sdílej nehodu:
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
cr
cr
| 13.08.2022 - Letecký den - Cheb
cr
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
srdce
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2022 SkyFly