Když už jsem se do toho pustil, popíšu hned 3 svoje nehody najednou: Letos to už bylo potřetí za mé krátké, šestileté letecké období na motorových závěsných kluzácích. O co šlo? Ulomené přední kolečko tříkolky. Poprvé při zalétávání amatérsky vyrobené tříkolky, přední vidlice z mopeda a nedostatečně svařená se ulomila při razantním pojíždění ke startu. Tak z toho bylo jen převrácení na náběžku, naražená žebra a děkování někomu tam nahoře, že se to nestalo při přistání. Jasná chyba amatérské konstrukce.<BR><BR>
Podruhé se mně ulomila přední trubka tříkolky v místě připojení přední vidlice - a to u tovární tříkolky po dvouletém provozu. Přední trubka byla duralová, průměru 60mm s krátkou duralovou vsuvkou v místě vrtání díry na čep vidlice a ještě distanční trubička, procházející hlavní trubkou a z obou stran sváry. Přistával jsem s bratrem a jako vždy pouze na zadní kola a až potom pokládám přední kolečko na zem. V té chvíli se kolečko (trubka) pomalu ulomila a celá vidlice i s kolečkem se zasunula pod podvozek, takže jsme po té pneumatice doklouzali až do úplného zastavení. Bratr na zadním sedadle skoro nic nezpozoroval, akorát mně nadával, proč tak silně brzdím. Trubku jsem pak zakoupil u výrobce novou - ale ŽELEZNOU, ostatní díly vidlice byly v pořádku, takže to stačilo vše jen smontovat.<BR><BR> Třetí nehoda je z letošního roku, na tovární tříkolce (jiné konstrukce) se opět ulomila přední trubka v místě díry na čep vidlice. Opět tam byla zavařená distanční trubička, tentokráte bez jakékoli vsuvky. Přistání s plně obsazenou tříkolkou, to jest za zády chlapa s alespoň 100kg živé váhy, motor na volnoběh (protože se už nechtěl rozběhnout), k tomu boční vítr, a tak to přistání bylo trochu razantnější (nic kritického). Přistával jsem na tři kola a vtom se to ulomilo, jako když zlomíte sirku. Následoval nádherný kotrmelec a po utichnutí i okolního ptactva bylo zjištěno následující - oba piloti naprosto v pořádku a bez škrábnutí, snad jen stehenní modřina od pásu. Ostatní už bylo horší - náběžky, kýl, hrazda, stožárek, spíry, lanka, přední vzpěra, motorové lože, vrtule, potrhaná plachta - no co mám povídat. Moc rovných trubek nezbylo. A ty pozohýbané se nedaly použít ani k rajčatům.<BR><BR>
Začíná zimní sezona, období klidu a vylepšování létacích strojů - tak vemte lupu a důkladně tento inkriminovaný spoj prohlédněte a pokud to jde, tak tento uzel zesilte (vložka, převlek). Někdy je taky potřeba přistávat v neznámém prostoru (nouzově), nic o té ploše nevíte (strniště, oraniště, svažitý terén apod.) a to pak klade na tříkolku ještě vyšší nároky.<BR><BR>
To, že se nikdy nic nestalo nám, ještě neznamená, že příště to musí dopadnout také tak. Hlavní je zdraví i když materiální škoda také není zanedbatelná. A než to zase dáte dohromady, tak je sezóna v tahu, nehledě na to, že pak ještě musíte sebrat odvahu na to zase sednout. |