Následující není nehoda, ale nechybělo k ní moc. Tato rada by měla sloužit nejen všem začátečníkům, ale i mírně pokročilým, kteří si jako já donedávna mysleli, že mnoho věcí ze školy se učíme pro "srandu králíkům". Například takové "weight a balance" letadla. Snad pro B747 ale Cessna 172 a podobné ...?<BR><BR>
S Cessnou 172 jsme se s kamarádama rozhodli si zaletět na výlet tam a zpět. Plné nádrže, 4 lidi a trochu zavazadel a vše šlo podle plánu. Byli jsme na hranici váhy a všechno šlo, jak jsem předpokládal. Při cestě zpět jsem očekával, že to půjde ještě líp, nebo jsme byli lehčí asi o 70 litrů paliva. Když jsem se však rozhodl pro klesání na přistání, nějak se mé Cessně 172 nechtělo. Knipl až na doraz a docílil jsem tak akorát tolik, kolik jsem potřeboval na bezpečné přistání. Trochu mě mrazilo při představě, že budu potřebovat přitlačit víc a ještě víc to, že jsem si neuvědomoval co se stalo.<BR><BR>
Teprve po (naštěstí) bezchybném přistání jsem začal pátrat po příčině. Nejprve jsem si myslel, že zůstal viset trim a nebo se výškovka nevychyluje dostatečně. Po diskuzi se zkušenějším pilotem jsem však přišel na základní chybu. Má představa, že Cessna 172 "tak jako všechna malá letadla", se nemůže dostat z rovnováhy, byla chybná.
Při letu zpět jsme byli lehčí o palivo a to už bylo trochu na závadu nebo těžiště se posunulo mírně dozadu. To samo o sobě by tolik nevadilo, ale pasažér zezadu se dožadoval místa vedle pilota, protože při cestě tam letěl vzadu. Nedošlo mi, že letadlu nejde ani tak o to, kdo je vzadu a kdo vepředu, jako spíš o to, kde kdo kolik váží. Bohužel jsem tak povolil přesun asi 30 kilogramů z přední sedačky na zadní. Navíc se oba "otrávení" pasažéři rozhodli, že budou spát a jelikož neměli opěrky, tak se "vyvrátili" hlavama a částí těla jakoby až do zavazadlového prostoru.<BR><BR>
Tyto tři faktory stačily k tomu, aby se moje Cessna 172 dostala z balance, a to i přes to, že jsme měli o 50kg méně než "max. landing weight". Mít těchto 50 kilo v zavazadlovém prostoru, tak by to bylo zřejmě nejzajímavější přistání v mém životě s ohledem na to, že jsem i tak přistával na hranici možnosti.<BR><BR>
Toto je jedna z příhod, kdy se mi potvrdilo, že podceňovat "teoretické znalosti" nestojí za to. Poučení z této příhody - i malé letadlo lze poměrně snadno vyvést z rovnováhy i při daleko nižším než maximálním povoleném zatížení. A já nejsem instruktor, já jsem to zažil. |