Pohlédněme zpět na valné hromady svazů, které proběhly do poloviny března. Co uvidíme, jaké jsou z toho závěry?
Naše organizace měla koncem roku 7450 platících členů a za deset let její existence jí prošlo 14370 lidí. To už presentuje počet obyvatel slušného městečka. A jaká byla účast členů s hlasovacím právem na jednotlivých valných hromadách?
Svaz vírníků: 42
Svaz Experimentál: 23
Svaz závěsného létání: 37 (266)
Svaz paraglidingu: 38 (1665)
Svaz konstruktérů a stavitelů: 38
Svaz motor. paraglidingu: 22 (55)
Svaz UL: 140 (2715)
(Čísla v závorkách jsou počty platných pilotních průkazů.)
Zájem o chod LAA je poměrně malý, ale přeci jenom dostatečně diferencovaný. To je patrné z účastí na valných hromadách. Proč tomu tak je? LAA totiž funguje a funguje asi dobře a levně, takže členové necítí potřebu na jejím chodu cokoliv měnit. Pro normálního člena - pilota se naprosto nic nemění ani úmrtím prezidenta, ani tlakem nadřízených orgánů na důslednější dodržování předpisů a regulí, ani čímkoliv jiným.
|
Členové odborností, které mají v současné době největší volnost, jsou nejméně kontrolováni ve svých činnostech, cítí se být nejméně omezováni, tj. paragliding, tak i při vysokém počtu pilotů, měli relativně nejmenší účast na valné hromadě. Necítí tedy potřebu se více angažovat. Je jim téměř jedno kdo kategorii spravuje. O to více musím ocenit ty kteří přišli. Největší relativní účast jako vždy mají rogalisté, je to už zavedená tradice, je jich málo, prakticky se všichni mezi sebou osobně znají, takže účast berou také jako společenskou záležitost.
Piloti svazů, kteří přeci jen cítí tlak na kontrolu činnosti, piloti jejichž pilotní výcvik stál ne tisíce ale desetitisíce a jejichž létající aparáty nestojí desetitisíce ale cena se pohybuje spíše ve statisících mají mnohem větší zájem o to, kdo bude hájit jejich zájmy a kam bude směřovat LAA. Samozřejmě mají obavu, aby nedošlo k nějakému omezování jejich činnosti, a proto přišli na valné hromady ve větším počtu. Totéž bylo zřejmé i u nového svazu vírníků, kde nemáme žádného oficiálně vycvičeného pilota. Ti vědí, že LAA je schopná jim účinně pomáhat v legalizaci létání na vírnících.
Co z toho vyplývá. Je nutné se starat o všechny činnosti, všechny odbornosti, které zajišťuje LAA, ale též vést stálou osvětovou kampaň pro ty, kteří si méně uvědomují, že ta volnost létání není úplně samozřejmá. Zde musí lépe plnit funkci časopis Pilot a mezi lidmi naši funkcionáři, instruktoři a inspektoři.
|