Dne 30.4.1999 nám bylo Úřadem pro civilní letectví vydáno pověření ke správě sportovních létajících zařízení kategorie ultralehkých vrtulníků. Pověření je téměř shodné s dosavadním, dle kterého spravujeme kategorie PG, ZL a ULL. Výjimku určuje hned bod první, který zní:
Ověřování letové způsobilosti sportovních létajících zařízení kategorie ultralehkých vrtulníků, které byly vyrobeny a schváleny k provozu v zahraničí a dovezeny do ČR.
Toto určité omezení, to znamená prozatímní provozování jen v zahraničí schválených UL vrtulníků, vychází z našeho vlastního požadavku. Protože v ČR nemá ani asociace ani jiné letecké instituce, výzkumné ústavy, letecký průmysl, zkušenosti ze stavby a zejména ověřování provozuschopnosti některých stěžejních dílů ultralehkých vrtulníků, nezbývá nám nic jiného, než po určitou dobu čerpat zkušenosti a znalosti v této kategorii v zahraničí. Věřím však, že po určité době dokáží naši konstruktéři a stavitelé nasbírat dostatek zkušeností, které pak v asociaci využijeme k vypracování takových "kuchařek", které nám umožní zprovozňovat i tuzemské konstrukce včetně amatérských.
Inspektorem provozu i inspektorem technikem pro kategorii ultralehkých vrtulníků je jmenován pan Otto Zemek, Plešivec 365, Český Krumlov 381 03. V oblasti letového provozu je řízen ředitelem letového provozu LAA a v oblasti techniky spadá pod ředitele technického odboru LAA. Současně bude ustanovena technická skupina při ústřední technické komisi LAA.
Pokud se týká kategorie vírníků, chci jen konstatovat, že byly ÚCL předány veškeré podklady pro vydání pověření. To znamená zejména výcviková osnova, tentokrát i s dosti podrobnou metodikou výcviku. Ještě musíme společně s ÚCL korigovat a upřesnit některé body osnovy. Věřím, že se to rychle podaří a tak snad v příštím Pilotu budeme moci oznámit převzetí pověření i v této kategorii.
A jak je to s tou "prostitucí" ?
Jistě často čtete v médiích vášnivé diskuse o tomto problému v ČR. Postižená města si nevědí rady, vláda neví jak celý problém dostat pod zákon a prostitutky pod zdravotní kontrolu.
|
Jak kontrolovat obchod s bílým masem, jak zdanit černé příjmy z toho plynoucí, a hlavně, jak to udělat, aby se toto amorální chování dále nešířilo a nepobuřovalo ty slušné.
Za prostituci v naší činnosti považuji všechny ty, kteří provozují svá létající zařízení bez technických průkazů, bez pilotních oprávnění. I asociace se v tomto směru potýká s bezzubým zákonem, který nám neumožňuje účinně zakročit proti takovému "černému provozu" i přesto, že nám počínání takových lidí velice škodí. Nejhorší a pro nás nejnebezpečnější je černý provoz v kategorii těžištěm řízených ultralehkých letounů - motorových závěsných kluzáků. To nebezpečí pro nás ostatní a slušné uživatele SLZ nespočívá v neexistenci nějakých administrativních dokladů - průkazů. Tito naši "prostituti" jsou většinou nedotknuti jakýmikoliv znalostmi z pravidel leteckého provozu, technickými znalostmi, nevědí většinou nic o tom, co to je odpovědnost k druhým, protože ji nemají ani k sobě.
Jak již jsem napsal, zákon a ani Pověření nám nedává příliš možností se s tímto problémem vypořádat. Nezbude nám asi nic jiného, než trestat sebe. Mnoho z našich klubů, provozovatelů ploch pro starty a přistání, pořadatelů sletů, soutěží a setkání dělá těmto "prostitutům", ať již chtěně či nechtěně, "pasáky". Pouštějí je do svých hangárů, nechají létat na svých plochách, producírovat se na sletech a soutěžích.
Prosím, nedělejte to! Škodíte nám všem! Pomozte těm, kteří si nevědí rady, jak svůj provoz zoficiálnit, ostatních se zbavte. Za jejich prostituci budete nakonec postiženi vy!
|