Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Povídání o panu Voříškovi

Karel Žalud

    Pana Voříška jsem potkal ve Vysokém Mýtě, kde jsem s přáteli čekal na prodej letadla pana Drahoše, který se trochu opozdil.

    Postarší pán s živýma očima, který taktéž čekal na pana Drahoše se s námi pustil do rozhovoru, samozřejmě, že o letadlech. Hned nám bylo jasné, že pro nás oba bylo letectví hlavní náplní života. Vyprávění pana Voříška začalo mít takové kouzlo, že jsem navrhl přenést místo našeho čekání do nedaleké restaurace.

    Tak pokračovalo vyprávění, které majitelům i stavitelům dnešních ULLa možná vyrazí dech tak jako mě, ale posuďte sami.


    Pan Voříšek se narodil v roce 1925 v rodině tesaře. Osoba otce byla ve vyprávění dominantní. Byl zřejmě mimořádně nadaný a podnikavý řemeslník, který navíc neměl problémy s pevnostními výpočty. Dřevěná konstrukce na hangáru v Poličce jsou jeho dílem a dodnes slouží jako důkaz šikovnosti Voříška seniora, který tam ovšem kromě toho také létal a stavěl letadla.



    Voříšek junior již ve svých deseti letech balancoval s větroněm na zemi proti větru a v jedenácti letech již veden svým otcem zalétal na větroni "A" a "B" (plachtaři vědí o čem je řeč).

    Válka a okupace snažení pánů Voříšků přerušila. Němci z Poličky odvezli naprosto vše včetně letadel, na jejichž stavbě se Voříšek senior podílel.

    Po válce, v roce 1945 otec se synem nezaváhali ani minutu a sháněli motor pro dávný sen, totiž postavit své vlastní letadlo a také ho postavili a vybavili motorech VW, pro jeho koncepci a výkon (kdo začal v 80tých letech stavět ULLa, jistě ví, že nejžádanější byl právě motor VW).

    Oni tenkrát nemohli tušit, jakou bouřlivou budoucnost mají ULLa v naší malé zemi, vlastně ani nikdo neznal název ultralehký letoun a přesto zde jeden létal již před padesáti lety. Postavil ho šikovný český řemeslník v podmínkách a s technologií, kterou si dnešní stavitelé ultralehkých letadel nedovedou ani představit.

    Letadlo, které vidíte na přiloženém plánku a fotografii, bylo postaveno v průběhu let 1945-47 a po dvou letech téměř ilegálního provozu, tedy v roce 1949, havarovalo. Jeho fragmenty jsou ještě dnes k vidění v Poličce.






    Pan Voříšek věnoval letectví celý svůj život a protože i přes svůj důchodový věk stále létá, těšíme se u nás v klubu AIR-PLZEŇ na letišti v Plešnici na jeho přílet.



Fatal error: require(): Failed opening required '/_inc/pata.php4' (include_path='.:/usr/share/php') in /data/2/1/21a1b8c4-d388-47b4-80c0-69d88b32589e/skyfly.cz/web/pilot/99_06_2.php on line 84