Několik neobvyklých zářijových dnů Petr Dvořák |
Září už bývá zpravidla docela nanicovaté - termika se zvolna dostává na index zakázaných slov, pofukují chladné větry, přinášející po suchém a horkém létě atlantickou vláhu a začínající babí léto spíš vybízí k posezení na verandě na chatě a vychutnávce trošky odpoledního tepla, než k plahočení se do kopce a slétávání dolů. Výsledky Českého poháru paraglidingu jsou už stejně určeny, takže člověk ani nemá důvod, aby se honil za nalétanými kilometry. Ale když to náhodou vyjde, přichází milé překvapení. | Nu, nevadí, přistál bych u benzínky, kde jsem dva dny předtím sháněl baterky do vária a tři tmavší dívky se tam přišly se mnou seznámit se slovy: "Páne, néchcete pěknou cikánskou holku? Za pěéét set vam ukažéme tólik, že vam žéna doma bude zavídět!" Že bych si dnes zpestřil svůj let? Z úvah mne vytrhlo cuknutí padáku a zapípání vária. Sbohem, cikánečky, já mám stoupání, ale tomu vy nerozumíte, to není takové, jaké znáte… Musel jsem ale zalétnout dost daleko východně za Most, až nad jejich aeroklubové letiště, nad nímž se skvěl už hodinu a půl nádherný a neměnný cumulus mediocris. Vário sílilo svůj pípot, od tří do šesti metrů stoupání, paráda. Brzy jsem byl v cárech mlhy v základně. Před chvilkou jsem sledoval větroň Blaník, jak od západu přiletěl, točil nade mnou a zcela spořádaně 300 m pod základnou odletěl na východ. Já jsem sice taky ukončil kroužení 300 m pod základnou, ale jak jsem zpod kumulu odlétal, stoupalo to se mnou 6.5 m/s, takže při okraji mraku jsem už prolétal mlhou. Přepadaly mne hrůzné představy, jak se najednou kolem mne mihne letadlo letící IFR a raději jsem stál ve speedu a hnal od oblaku pryč. Pozoruhodné bylo, jak rychle se zvedala výška základny Cu; nyní, půlhodinu po mém létání nad elektrárnou, byla už ve výšce 2140 m MSL. Nastala chvíle ke studiu mapy v mém navigačním pultíku. Pustil jsem řidičky a čučel zblízka do mapy. Moc skutečnosti neodpovídala, zřejmě se povrchové doly v severočeské uhelné pánvi mění každým okamžikem. Například mezi Mostem a Chomutovem, k němuž jsem teď mířil, leží docela dost velké jezero, které na mapě vůbec nebylo. Potřeboval jsem si upřesnit obraz tamějšího zakázaného prostoru v oblasti Komořan, ale výraznější orientační body se jen těžko identifikovaly. Zakázaný prostor sahá do výšky 1200 m MSL, zatímco já měl stále 2100 m, takže jej bez problémů nadletím. Ostatně, prostor je tu pravděpodobně vyhlášen proto, aby nějaké letadlo po vysazení motoru nemuselo nouzově přistávat do chemičky, avšak já nikdy problémy s vysazováním motoru neměl. Tedy, vlastně jsem neměl ani ten motor. A tak jsem pokračoval v cestě nad závodním autodromem, kde jezdily trucky a kravál z nich byl slyšet až v mé výšce. Přede mnou byla teď oblast většího rozpadu a já se docela bál, že nedoletím nad svahy Krušných hor směrem k Jirkovu. Před mnoha lety jsem tudy také letěl a skončil v Jirkově na koupališti mezi miliardou romských spoluobčanů. Nad rozlehlým povrchovým lomem jsem malý kousek před sebou a asi o 200 m níž spatřil tři nebo čtyři kroužící káňata. Zrovna jsem k nim doletěl a našel fantastický stoupák, mírně turbulentní, ale kompaktní a silný, přes 6 m/s. Co se to děje? Vždyť tohle snad ani není září?! Ihned jsem byl zase ve výšce 2100 m a nad okrajem Jirkova. Podle GPS mi scházelo nad Chomutov 11 km a do cíle strašně moc. Bylo půl páté odpoledne. To nemůžu doletět. I tak ale budu po přistání spokojený, protože už letím přes dvě hodiny a je to nečekaný a krásný zážitek. V klidném vzduchu jsem sešlápnul speed a držel ho dlouhé minuty. Mezi Jirkovem a Chomutovem je jakási chatová oblast a někdo si tam dělal táborák. Kouř z ohně mi opět napověděl, že by tam mohlo být docela dobré stoupání. Od posledního stoupáku jsem letěl už dlouhé minuty a ztratil většinu výšky. Kumuly se pozvolna přestávaly vyvíjet a celé okolí vůbec působilo dojmem takového klidného podvečera. To už snad ani nedoletím do toho Chomutova, měl jsem pochybnosti. Ale tu jsem našel nad táborovým ohněm ve výšce asi 200 m nad zemí širokánský stoupavý proud, v němž jsem stoupal rychlostí 2 m/s až do výšky 1700 m. Takových stoupavých proudů jsem ale zažil velmi málo. Pohodlně jsem se položil do sedačky, stáhl řidičku na levé straně a jen jí přidržoval za karabinu. Pravou rukou jsem si podepřel bradu a znuděně čekal, až "budu nahoře". To je krása, liboval jsem si. Okouněl jsem Krušné hory i roviny na jihovýchodě odtud. V dálce za namodralým oparem byla vidět Raná, před níž čudila počeradská elektrárna. Teď bylo dobře vidět, jaký flák cesty jsem si zaletěl. Stoupák se pomalu vytrácel a já nechtěl ztrácet čas. Odletěl jsem nad Chomutov. Na jeho severním okraji jsem potkal káně, které však kroužilo klamavým způsobem - stoupák tam vůbec nebyl. To už jsem zase díky klesáku měl výšku snad pouhých 150 m nad zemí. O to líp jsem našel dům rodiny Babáčkových, kteří všichni včetně psů prošli našimi kursy paraglidingu a létají. Neodolal jsem a pořídil jim několik fotografií z výšky. Ti budou čubrnět, až jim fotky pošlu poštou, uvažoval jsem. Pak se mé starosti přenesly na řešení problému výšky. Chomutov - Babáčkov mi termiku nedával. Zkusil jsem letět nad centrum Chomutova, protože tohleto město mě ještě nikdy nezklamalo se stoupáky. Dalo by se přistát na dvou hřištích a na plácku kolem U-rampy, kde řádil a jezdili nějací skejťáci. V nejhorším bych přistál na travnatém pásu dvouproudové silnice. |
pokračování článku |