Kdo nemá rád např. České dráhy, vypne si zobrazování objektu "Railroads" a tyto se z mapy ztratí, jako by snad ani nikdy bývaly nebyly. A aby vše bylo ještě dokonalejší, dělí se navíc např. města a letiště do tří kategorií podle velikosti a silnice dokonce do čtyř. Každou z těchto kategorií lze považovat za samostatný objekt a přiřazovat mu výše uvedené vlastnosti. No prostě paráda !

Uživatelem zadané body
    je možno zadávat pěti různými způsoby. Jednak zadáním souřadnic a textu ručně, což je samozřejmě pilota nedůstojné. Uložení aktuální pozice, na které se právě nacházíme, stiskem tlačítka lze již považovat za progresivnější metodu. Další elegantní způsob je umístění kurzoru na dané místo v zabudované mapě na mapové stránce a zápis tohoto bodu do uživatelské paměti stiskem příslušné klávesy. Čtvrtým, velmi zajímavým způsobem je tzv. "průměrování zaměřené pozice". Ale o něm až později. Poslední a velmi praktický způsob je načtení bodů z počítače nebo jiného přístroje GPS pomocí sériového přenosu dat - zkrátka po drátech.

    Maximální počet takto zadaných bodů je 500, přičemž název bodu může mít pouze 6 znaků, zatímco jeho popis dokonce až 20. Každý bod může být zobrazen v mapě také pomocí přiřazeného grafického symbolu, který má význam nejen popisný (vysoká věž, telefonní budka, golfové hřiště, restaurace, atd.), ale především řadí jednotlivé body do skupin. Společnou vlastností bodů ve skupině je pak právě tento symbol, kterých je k dispozici celkem 44. Nejedná se o žádnou samoúčelnost. Pomocí společné vlastnosti, tedy grafického symbolu, lze například vymazat celou skupinu bodů s touto stejnou vlastností. Tedy např. všechny restaurace - nebo možná raději ta golfová hřiště.

HSI
    Kromě běžné navigační dálnice (Highway Page) nabízí přístroj pilotovi velmi užitečnou navigační stránku s názvem HSI (Horizontal Situation Indicator), nad jejíž absencí si povzdechl Petr Dvořák ve svém článku o Garmin GPS 12. HSI zobrazuje všechny důležité navigační údaje v přehledném grafickém formátu, který jistě nejlépe posoudíte z následujícího obrázku.

 HSI - Horizontal Situation Indicator

    Údaje v oknech v pravé části obrazovky přístroje jsou pouze 4 z 29 možných. V každém okénku je možno individuálně nastavit, jaký údaj má vlastně obsahovat. Na uvedeném obrázku je nastavení výrobce, ke kterému se lze kdykoliv vrátit vyvoláním funkce "Restore Defaults". Jistě nemá valného smyslu vyjmenovávat všech 29 možností nastavení. Namátkou tedy alespoň zmíním datum, kurz, odchylku od kurzu, průměrnou nebo maximální rychlost, výšku nebo klouzavý poměr.

    HSI lze dokonce použít k tzv. trojrozměrné navigaci. Je tedy schopen kromě horizontální navigace provádět i navigaci vertikální. Ovšem s tou vertikální navigací rozhodně nepřehánět !

Vertikální navigace
    Tato funkce tedy umožňuje pomocí HSI sledovat, jestli se odchylujeme od spojnice naší dané pozice a zvoleného cíle směrem nahoru nebo dolů. Lze dokonce definovat, v jaké výšce (nadmořské nebo nad zemí) chceme cíle dosáhnout a v jaké vzdálenosti před či za cílem má být této výšky dosaženo. V případě, že zvolíme výšku nad zemí, musí se pochopitelně jednat o bod z databáze přístroje, jehož nadmořská výška je tím pádem systému známá.

    Ovšem pozor ! V manuálu najdete v kapitole o vertikální navigaci hned dvě poměrně důležitá upozornění. První podmiňuje správnou funkci systému vertikální navigace minimální rychlostí 35knots (63km/h) a druhé upozorňuje, že nepřesnost tohoto způsobu navigování může dosáhnout až několika stovek stop. Závěrečná pěkná věta této kapitoly by se dala velmi volně přeložit asi takto: "Přístroj je pomůckou k VFR navigaci, takže v závěrečné fázi přibližování na cíl koukejte raději ven z kabiny."

Průměrování zaměřené pozice
    je vynikající funkce, která dokáže neobyčejně zpřesnit zaměření souřadnic bodu metodou statistického vyloučení odchylek, které záměrně zanáší do údajů z družic Selective Availability Program Ministerstva obrany Spojených států. Samozřejmě i zde platí princip něco za něco. Průměrování pozice je funkce poměrně náročná na čas. Přístroj průběžně odpočítává, jak dlouho již průměrujeme a současně číselně zobrazuje stále se zlepšující přesnost zaměření. Dojde-li nám trpělivost dříve než baterie v přístroji, stiskem tlačítka zapíšeme zpřesněnou pozici a optimisticky naladěni pokračujeme volně k dalšímu bodu.

A to má být všechno ?
    Ani zdaleka. Přístroj obsahuje spousty dalších, více či méně užitečných funkcí. Jejich využitelnost už závisí jenom na tom, kdo a jak s přístrojem zachází. Alespoň namátkou tedy jmenujme kromě odhadnuté chyby zaměření pozice (EPE) také kvalitu prostorového rozmístění družic (DOP), inicializaci podle pozice v mapě, korekce na směr a sílu větru, sledování spotřeby pohonných hmot na trase a v neposlední řadě samozřejmě simulátor.

Není to celé nějaké drahé ?!
    Jako ve všem v životě lidském i tady samozřejmě záleží na úhlu pohledu. Majitel zbrusu nového sportovního letadla za 1.5 milionu nepatrné navýšení ceny o přístroj GPS ani nepostřehne, zatímco nadšený turista, který si z posledních úspor právě pořídil nové pohorky, bude patrně úplně jiného názoru. Každopádně musíte počítat s tím, že 20.000Kč vám nebude stačit. Ale ať už patříte k bohatým majitelům nebo šťastným turistům, Garmin GPS III Pilot je velmi podařená věcička s dokonale promyšleným a uživatelsky příjemným ovládáním. Inicializační časy jsou neuvěřitelně krátké a svými rozměry se řadí mezi nejminiaturnější přístroje této kategorie.

    Garmin GPS III Pilot je nepochybně špičkový přístroj, který hned tak něco nepředčí. I když firmou Garmin na rok 1999 ohlašovaný "GPS Street Pilot" má být údajně taková pecka, že z něj polovina lidstva rovnou padne na zadek. Ale tady slyším valašského krále Bolka Polívku, jak dodává: "Tak to su klidný - to sme klidní ...!".


 Zpět