Měření klouzavosti a optimalizace klouzavého letu
Pomocí přístroje je možno optimalizovat přeskokovou rychlost na přeletu podle McCreadyho teorie. Indikace optimální rychlosti klouzavého letu je dokonce "dvouhladinová", umožňuje tedy signalizovat "je třeba letět trochu rychleji" a nebo "je třeba letět zatraceně rychleji" (totéž platí samozřejmě pro zpomalení). "Výšku" obou hladin je možno dokonce individuálně nastavit. Tady výrobce zcela správně předpokládá, že paraglidista bude používat určitě jiné nastavení, než rogalista.
Po pečlivém prostudování kapitol na stranách 10-12 anglického manuálu o zobrazování klouzavého poměru a následné možnosti optimalizace klouzavého letu podle Mc Creadyho teorie však může leckterý pilot zcela oprávněně nabýt dojmu, že jediným doplňkem, který rozšíří možnosti přístroje o tyto dvě funkce je rychlostní sonda. Nedejte se mýlit, bez GPS to rozhodně nebude tak snadné. Horizontální složka rychlosti pohybu v čitateli zlomku pro výpočet klouzavého poměru musí být totiž rychlostí vůči zemi, nikoliv vůči vzduchu, nicht war ?! No vždyť si to představte - odmáznete to na kopci do větru 9m/s a za chvíli visíte nehybně 100m nad startem. Pak vítr mírně poleví na 8m/s, přestanete tedy tolik narychlovat a protože se zmenšila i vertikální složka rychlosti větru, pomalu sklesáváte zpátky dolů na start rychlostí řekněme 0.5m/s. Kam takhle asi můžete doklouzat ? No, vyjádřeme se raději seriózně, vaše klouzavost je rovna nule, protože horizontální složka rychlosti vašeho pohybu vůči zemi je nulová. Sloupcový indikátor klouzavého poměru bez připojeného GPS vás však bude neochvějně přesvědčovat, že 8m/s (horizontální složka rychlosti vůči vzduchu) děleno 0.5m/s je rovných 16 ! Teprve až na stromě přesně vedle startoviště zjistíte, že se někde do výpočtu musela přece jen chybička vloudit.
Co k tomu dodat ? Snad jen to, že ke kapitolám na stranách 10-12 anglického manuálu je vhodné tužkou dopsat - "Smysluplné pouze za bezvětří".
Výpočet závěrečného dokluzu
K úspěšnému používání této funkce je již třeba do přístroje nejen zadat poláru profilu křídla a připojit rychloměrnou sondu, ale rovněž propojit přístroj s GPS (dokonce i manuál to v tomto případě připouští). Při stoupání dokáže přístroj oznámit okamžik, kdy je součet doby stoupání a doby letu na cíl minimální a můžeme tedy směle opustit stoupání a vyrazit odvážně k zadanému cíli (časová optimalizace). Výšku cíle však překvapivě nelze zadávat do přístroje IQ-Competition GPS, ale je třeba ji trojciferně zakódovat do názvu bodu v přístroji GPS v desítkách metrů, takže na úplný název cíle v paměti GPS zbývají pak již pouze 3 znaky. Je docela možné, že se právě toto řešení může v praxi ukázat jako velmi výhodné, ukládáme-li do GPS všechny názvy bodů v tomto tvaru. I když LYS132, reprezentující Lysou horu s nadmořskou výškou 1320m nepatří zrovna k nejpřehlednějším.
Total Energy Compensation
aneb eliminace vlivu "knipl-termiky", jak říkávají čeští plachtaři, je výborná funkce, která hlídá změnu údaje variometru v závislosti na změně údaje rychloměru. Bez připojené rychloměrné sondy pochopitelně nefunguje. Osvětleme si raději význam této funkce na příkladu. Klouže-li pilot poklidným přímým letem a najednou prudce zvýší rychlost, ukáže variometr na krátkou dobu mnohem větší hodnotu klesání, než později při ustáleném letu touto vyšší rychlosti. Nyní se pilot překvapivě rozhodne prudce zpomalit a variometr na okamžik ukazuje stoupání - falešnou termiku. Jedná se zjevně o projevy zákona o zachování energie v praxi. Funkce TEC dokáže procentuelně seškrtit tyto vlivy od 0% až po 100%. 0% znamená vypnuto, zatímco maximální hodnota je už nesmysl a jistě se s ní v termice nedá vůbec létat. Výrobce považuje za optimální hodnotu 65%, ale těžko k tomu co dodat. Tohle by chtělo rozhodně vyzkoušet ve vzduchu, takže možná na jaře, až roztají ty 2 metry sněhu, se k této zajímavé funkci vrátíme v nějakém dodatku k tomuto článku.
Snos větru
Dostává-li přístroj z připojeného GPS nepřetržitě informace o směru a rychlosti pohybu vůči zemi, nabízí se již takřka sama od sebe velmi užitečná funkce, která dokáže zobrazit směr a rychlost větru v hladině, ve které právě letíme. Není to ale zase tak úplně jednoduché. Nejprve je třeba provést celou otáčku o 360°, kterou ovšem nesmíme příliš utáhnout. Musí totiž trvat alespoň 24 sekund. Při rychlosti 36km/h to tedy bude kruh o průměru 76 metrů.
|
Rychlost v kroužení je pochopitelně třeba udržovat konstantní, jinak dojde ke zkreslení výsledku, obzvláště při malých rychlostech větru. Proto je vhodné provést raději otáček několik. Zjištění směru větru nad přistávačkou tedy nebude asi to nejlepší využití. Počítejme spolu. Tři otáčky o průměru 76m rychlostí 36km/h v klesání 1 až 2m/s totiž znamenají ztrátu výšky 72 až 144 metrů.
Výborně využitelná ovšem může být tato funkce pro zjištění směru větru ve vyšších hladinách, např. po dotočení stoupáku a hodnocení optimálního směru dalšího postupu. Snad by bylo možno potřebné údaje dokonce zjistit již během stoupání samotného, ale stoupáky zmiňovaných průměrů se v české krajině bohužel nepotkávají každé odpoledne.
Software PC-Graph for Windows
Instalace programu je skutečně jednoduchá a zabere i laikovi pouze několi minut, pokud ovšem nechá vše na instalačním programu a příliš o tom nepřemýšlí. Není ostatně ani třeba. Profesionálně zdeformovaný rýpal může být ale lehce rozčilen skutečností, že např. výrobcem předdefinovaný adresář, do kterého je program nainstalován, je sice možno změnit v průběhu instalace na adresář s jiným názvem, ovšem nefunguje konvence dlouhých názvů. Takže žádný adresář BRAUNIGER se bohužel nekoná, pěkně ukázněně a DOSovsky nanejvýš BRAUNIGE. Další mírné rozčarování nastává ve chvíli, kdy po prvním spuštění programu většina uživatelů okamžitě hledá volbu nastavení jazyka, ve kterém hodlá s programem komunikovat a s úlevou konečně stiskne volbu "English". Přednastavená je totiž němčina. Jakýsi překvapivý restart programu je jen dalším neklamným znamením, že se nejedná o čistou Windowsovskou aplikaci i když to tak na první pohled vypadá. Zato ovšem poběží i na PC-386 pod Windows 3.1. Po opětovném naběhnutí programu se zdá, že je vyhráno, ovšem některá důležitá hlášení se objevují stále a tvrdošíjně v němčině, včetně celého nápovědního systému (Help). "Aby do toho husa kopla !", zuří už počítačový fanda a kvapem si odchází nalít skleničku až po okraj ...
Tyto detaily ovšem běžný uživatel velkoryse přehlédne. Ovládání programu je velmi přehledné a jednoduché, grafické zobrazení křivek z barozáznamu (výška, stoupání a rychlost) skutečně precizní, včetně možnosti odečítání zajímavých hodnot přímo z křivky posunem kursoru. Velmi příjemným překvapením je automatické označení tří zajímavých míst na křivce barozáznamu - bod maximálního stoupání, klesání a rychlosti. A když ještě uživatel s jásotem objeví statistické vyhodnocení celé letové sezóny (nalétané hodiny, průměry, maximální hodnoty atd.), navíc v grafickém provedení ve formě krásných sloupcových grafů, které vypadají i po vytisknutí skutečně perfektně, jsou veškeré drobné nedokonalosti rychle zapomenuty. Vždyť takové grafy neumí ani věhlasný "FlyChart for Windows" od Flytecu ...!
Obávám se však, že bez ohledu na profesionalitu uživatelů bude všem pilotům chybět možnost softwarového nastavení a samozřejmě i uložení nastavených parametrů přístroje. Nutno přiznat, že nastavit důležité parametry přímo prostřednictvím klávesnice přístroje není nikterak obtížné, na rozdíl od přístrojů Flytec, které si o takovou možnost v software pro PC přímo říkají. Ale nic naplat, překopat nastavení přístroje tak, aby vyhovoval mému vlastnímu stylu létání, znamenalo změnit nastavení více než deseti hodnot a samozřejmě bych rád toto nastavení uchoval když ne příštím generacím, tedy alespoň pro tu chvíli, kdy nadšení kamarádi začnou s hlasitými výkřiky "Ty vole, to je bomba !" zběsile mačkat všechna tlačítka najednou. Poměrně slabou útěchou je přítomnost dvou nezávislých pamětí pro nastavené hodnoty přímo v přístroji. Je totiž velmi málo pravděpodobné, že zvídaví kamarádi nebudou chtít vyzkoušet tajemnou funkci s číslem 25, pod kterou se právě volba jedné z těchto dvou pamětí nachází. Tak že by snad už příští verze ...?
Zajímavý update na závěr
Majitele přístroje Bräuniger IQ-Classic jistě potěší informace, že jejich přístroj je možno přeměnit (update) na přístroj IQ-Competition, popř. dokonce na IQ-Competition GPS. Možnost jistě lákavá ...
|