Vaše produkty na SkyFly?
Na této stránce jsou zobrazeny vaše vzkazy určené pilotům nebo všem nadšencům létání. Pokud chcete položit jakýkoliv dotaz do této rubriky, zanechte tento vzkaz ostatním návštěvníkům. Jakýkoliv vzkaz může i pomoci ostatním. Tato rubrika je tady určená pro Vás! Prosíme jen nekládat vzkazy reklamního charakteru.
VTIP PRO DNEŠNÍ DEN
Dnes 17.10.2024 jsme vybrali:
Jde cikán kolem Lověny a na výloze vidí nápis "Prodáváme granáty, kulomety, útočné nože". Vstoupí do obchodu a říká prodavači:
Máte ty granáty? Nemáme. A...
Vzkazy - vše kolém létání
Létání v turbulentním prostředí kolem 12m/s ( 24kts)
17.10. 2024
Létání v turbulentním prostředí v nárazech větru přes 12m/s (24Kts) Pokud už máte potřebu létat v takových podmínkách je dobré si říci jestli to Vaše letadlo umí. Podívejte se do letové příručky. Zejména si zjistěte jaká je boční a zadní složka povoleného větru, nebo demonstrovaného větru. Předpokládám, že jste fakt borci a Vaše pilotní dovednosti jsou výrazně vyšší než limity letadla. A pokud máte nacvičeno. Pak máte napůl vyhráno. Přistání na krátkou plochu s přesně kolmým a nárazovitým větrem foukajícím přes les je lahůdka, kterou si v ultralehkém létání můžete spolehlivě vychutnat do detailu. Jde o to, že při přiblížení dostanete pár kopanců od okolních kopců a i když jste dostali facku zleva a zprava až vám sluchátka břinkla o zasklení kabiny, tak to jistě ustojíte. Nicméně je to první varování! Později se dostanete do úplavu za lesem, kde sedáte do rotoru. Ten rotor má nejen stoupavou, ale i klesavou složku vzdušného proudění. Rotor vůbec nemusí mít pouze horizontální osu ale i různě vychýlenou osu až k vertikální ose a zejména tehdy, když máte lesy v ose přiblížení kolmo, nebo v nějakém úhlu k sobě. Nebo zde máte skupinu blízkých kopců třeba jako já. Takže párkrát vyjeknete když Vás zadrží pásy jak se vznášíte nad sedačkou a v zápětí jste dvounásobně a spíš vícekrát těžší zaražen do sedačky. Tak tady Vám kolikrát nestačí ani plný plyn Rotaxu 912 ULS se 100Hp k minimalizaci opadání, zvláště je li teplo a je li plocha v 2000ft AMSL. Vlastně to opadání snížíte tak pouze na polovinu a je otázka jestli vůbec. Na to je potřeba myslet a držet si zvýšenou výšku nad překážkou aby jste nezahučeli do lesa ještě před hranou. Zároveň potřebujete vysunout vztlakové klapky k zvýšení vztlaku a aby jste se vešli na 236m dlouhou plochu, která je fakt někdy nepříjemně krátká zatímco jindy je dlouhá dost. Takže uvažujete o kolik klapky vysunete a jakou musíte dodržet rychlost, aby jste nepřekročili povolenou rychlost na příslušně otevřených vztlakových klapkách a nezbortili, nebo nenatáhli křídlo a uchycení klapek. Prostě sedáte v kurzovém vymezení tak moc co vám dovolí směrovka a letadlo. A pokud Vaše letadlo má směrovku jen do „počtu“ a nemá pořádnou plochu a výchylku, tak křidélka jsou v tomto případě zcela na dvě věci na kulový a na nic protože odezvu od nich a účinnost manévru určuje rychlost jejich obtékání v turbulentním prostředí a ta může být a kolikrát i je - záporná - hlavně v úplavu za lesem. Proto jsem se rozhodl spoléhat vždy na řádně ofouknutou směrovku, výškovku, předvídání přesně a včas dávkovaný výkon motoru a kurzovou metodu přistání daleko více, než na křidélka a klapky. Takže pilot rozhoduje i o tom jestli se při přiblížení přimkne blíže k lesu a využije oblast klidnějšího proudění, nebo využije více boční složky větru dále za lesem, která je velmi značně rozbitá. Ne vždy však můžete volit z důvodu šířky dráhy- plochy a okolních stromů a překážek a následné možnosti nebo nemožnosti provést opakované přistání. Z pohledu nezaujatého a nepoučeného pozorovatele je pak vidět poskakující letadlo na přistání, které míří čumákem do lesa a z jemu neznámého důvodu se stále přibližuje po jakési klikaté trajektorii na přistání. Nečekaná komplikace na přistání je někdy v tom, že ožralé srny žeroucí nakvašené ovoce podél cest se mohou nesmyslně točit, vybíhat a běžet nesmyslným směrem na Vaší ploše v okamžiku, kdy zrovna nemáte moc chuti s nimi laškovat. Samotné přistání proběhne vždy na jedno kolo, většinou křídlem pod vítr – není -li letoun ve fázi zpětného proudění rotoru k lesu. V průběhu přechodového oblouku a výdrže se již vyplatí vysouvat klapky, pokud je máte elektricky vysouvatelné. Pokud máte klapky ruční je to výrazně jednodušší a rychlejší. To jak s nimi zacházet jsem popsal v kapitole vztlakové klapky pro pokročilé. Rozpoznat šířku a výskyt rotoru a jeho umístění v rozsahu přistání mi trvalo cca 10 -15 let, kdy jsem přestal ohýbat podvozky a lámat vrtule. Samozřejmě s Busch Superstolem do těchto podmínek nemůžete, protože limity těchto letadel na zadní a boční složku větru a ovladatelnost jsou zoufale nízké - ostatně jako jejich cestovní rychlost. I proto jsem všechny Stoly prodal. Takže podle mne a podle mých vlastních letitých zkušeností je Letoun Tecnam P 2002 Sierra jenž má demonstrovaný boční limit 22kts a zadní limit 20kts vhodným pracovním nástrojem moderního bush pilota. Jen kdyby nebyl tak drahý... A pokud ještě navíc máte nacvičené techniky nestandartní pilotáže, může se stát, že na pořízeném videu ze vzletu a přistání z tohoto dne nenaleznete žádné větší chyby. Tím pádem se můžete dostat výrazně dál za limity daného letounu uvedené v provozní příručce. Kdo chce vědět víc může si přečíst mou knihu „Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota“ VAROVÁNÍ: To co jsem Vám popsal je sice můj denní chléb, ale propracoval jsem se k němu 18 lety létání z krátkých ploch a po 4500+ nalétaných hodinách na různých typech letadel. Tento popis události a video, rozhodně nemá být návodem jak si rozbít čumák a nechat se vybagrovávat z pole či lesa. Uvažte jak moc bych byl v háji, kdyby mi vysadil jediný motor ultralightu na který spoléhám při vzletu a přistání v těchto náročných podmínkách. A věřte mi, nechcete to zažít! Ovladatelnost letadla se prudce sníží a i když máte vyhlédnuté nouzové plochy bude výrazný problém na nich bezpečně přistát.
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
CZ
| 26.04.2025 - Den ve vzduchu
CZ
| 21.06.2025 - Memorial Air Show 2025
CZ
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
srdce
Vaše názory jsou pro nás důležité! Pokud máte nápady, připomínky či zlepšující tipy, rádi je vyslyšíme. Naše adresa: skyfly@skyfly.cz
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2024 SkyFly
REKLAMA