Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Koupě nového padáku
    Zde má pilot několik kladných jistot, o nichž už bylo psáno výše. Předně je zaručeno, že všechny použité matriály jsou nové a moderní. Výrobce před prodejem padák zalétne a zkontroluje, vystaví veškerou dokumentaci a padák má příslušnou záruku. A jakého výrobce si vybrat? Dnes se těžko vybírá podle kvality padáků, neboť všichni naši současní výrobci do jednoho vyrábějí vysoce kvalitně, používají převážně stejné materiály, jako výrobci ze západní Evropy a stavějí padáky vysoce bezpečné a přitom výkonné. Konkurence je nejen v naší republice vysoká a trh omezený. Každý tedy ví, že nesmí udělat chybu, protože by znamenala rychlý konec. Z toho těžíme my, zákazníci, protože na rozdíl od ustaraných hlav majitelů paraglidingových firem řešíme jen malý problém - kterému z nich dáme přednost, komu z nich dáme vydělat, kterého tak podpoříme? Dovoluji si poradit: věnujte přízeň tomu, kdo se o vás od prvního vašeho kontaktu příkladně stará a pečuje. Naprosto vzorným příkladem je pro mne (a klidně si to, kdo chcete, vykládejte jako servilitu) pražská firma Pegas, kterou bych v tomto ohledu postavil na první příčku. Kdykoli cokoli chcete a zvednete telefon některého klíčového člověka z Pegasu, hned to s vámi vyřídí. Opět malý příklad: před několika lety jsem si v jednom větrném sobotním odpoledni vzpomněl, že by se mi líbilo pouštět draka. Takový ten malý řiditelný padáček. Zavolal jsem do soukromí Martinovi Lexovi, konstruktéru Pegasu. "Tak přijeď, já sedám na tramvaj a za hodinu se sejdeme před vchodem do firmy".

    Podobných situací jsem tam zažil už více a řada mých kamarádů také. Ale u nás je dost dalších firem, jejichž padáky by si zasloužily daleko větší pozornost. Ledasco poznáte už při prvním kontaktu s výrobcem. Pokud se najdou takoví, kteří dokáží výrobky ostatních pošpinit a své vychválit, pak tu nebude něco v pořádku. Nejde také o jediný kontakt s danou firmou. V budoucnu budete zcela určitě potřebovat její servis, technické kontroly padáku, rady a konzultace. Jsou firmy, u kterých když si kupujete nový padák, vezmou ten původní jako protihodnotu a vedou si vlastní komisní prodej. Dalším důležitým faktem je, zda firma vede také prodej doplňků, přístrojů a dalších potřeb. Je dost hloupé, když si koupíte padák a potom sháníte jinde sedačku, karabiny, helmu, atd. A zcela ideální je, když paraglidingová firma má také svoji školu létání. Instruktor se pak může věnovat zákazníkovi absolutně stoprocentně a při výběru padáku a zboží mu neradí slovy "naše padáky jsou pravděpodobně nejlepší na světě," ale zná jej už od kursu a může s ním veškerou problematiku důkladně probrat a, takříkaje, vyladit mu výbavu "na míru". Opět si dovolím příklad Pegasu, aniž bych chtěl opomenout jiné podobné firmy, neboť několik žáků z paraglidingových kursů zde získalo velmi příjemné zkušenosti (s nimiž se mi pak pochlubili).

    Tím se dostávám ke kritériu vzdálenosti firmy od zákazníka. Dávno jsem změnil názor, že blízkost sídla firmy je důležitá. Podstatně důležitější je přístup firmy k zákazníkovi. Nechoďte do firem, odkud se hlásá, že je český a slovenský trh nezajímá. Jistě, všechny naše velké firmy expedují převážnou většinu svých výrobků do zahraničí, v současném ekonomickém prostředí a počtu pilotů je to jediná schůdná cesta, jak udržet existenci firmy. Jen některé firmy si ale váží domácího zákazníka stejně, jako zahraničního. V tom mohu dát jedinou radu: nekoukejte na to, kterých padáků létá nad vašimi hlavami nejvíc. Ptejte se jejich pilotů, jaké mají zkušenosti s příslušným výrobcem. Možná pak zvážíte, zda opravdu musíte mít padák od firmy XY, když je k vašemu bydlišti nejblíže. Mějte na mysli, že není problém hodit padák do velké krabice a poslat vlakem na druhý konec republiky, kde sídlí jeho výrobce, který se vašemu padáku ihned věnuje a co nejdříve vám ho pošle zpět.

    Mnoho z vás, kteří tento časopis čtete (a je vás, věřte mi, už více, než je počet registrovaných paraglidistů v LAA ČR) s lítáním teprve víceméně začínáte. Na stránkách tohoto časopisu jsou reklamy firem, kterým na domácím zákazníkovi záleží a jejich prostřednictvím vás chtějí oslovit. Některým jsem při osobním setkání sděloval, že některé jejich padáky se mi nelíbí a že si myslím, že se třeba nepovedly tak úplně.

    Pro pochyboválky to bylo jmenovitě ve Sky Paragliders a nějaké drobnosti u MAC. I když nelítám světový pohár a nejsem odborník, žádný z oněch výrobců se neurazil. K takovým firmám se obracím v případě zájmu o nový padák a totéž doporučuji i vám.

Důležitý závěr
    Zvlášť ti, kteří nelétají moc dlouho, se setkávají při každém výletu za létáním s lidmi, kteří létají déle a mají větší zkušenosti. Rádi pak od nich čerpají jejich zážitky, názory a znalosti. Jako v kterémkoliv jiném oboru i tady však můžeme narazit na kolegy, kteří mluví ve stylu: "Nejlepší padák je ten, co na něm teď lítám. Padák XY si rozhodně nekupuj, na tom jsem létal předtím a pořád jen klapal, ten je hrozně nebezpečný". Tady je potřeba uvědomit si, že pocity při létání jsou nesmírně subjektivní a závislé na mnoha okolnostech. Můžete si půjčit padák třídy A a létat s ním v silných turbulentních podmínkách, takže váš konečný dojem bude přímo hrozný, ačkoliv jinak padák létá velice příjemně. Zmíněný člověk, který vám v hospodě vypráví o tom, jakými nebezpečími se svým předchozím padákem prošel, mohl mít větší plochu, než potřeboval a letové vlastnosti tomu odpovídaly. Navíc v hospodě jsou všechny zážitky desetkrát zveličené, od Břeti Bartošíka pak čtyřicetkrát (Břeťa je jinak výborný lítač, můj kamarád a milovník dívek a žen, které mu jeho historky donekonečna věří).

    Nechť vás tedy výklady o hrůzách, zažitých na padáku, nechají chladnými. Většinou si je způsobili sami letci chybným nebo nesprávným způsobem letu, anebo létáním v naprosto neadekvátním počasí; vina rozhodně není na straně padáků. Když někdo v turbulencích stojí naplno ve speedu, nemůže se divit, že se mu padák velice brzy prohání pod nohama. Jediným kritériem bezpečnosti by pro nás všechny měly být výsledky testu, nikoliv řeči v hospodě nebo na kopci. Jistěže můžeme s trochou citu pro detail říci, že nějaký padák je "více béčkový, jiný méně béčkový," čímž můžeme mínit to, že v celkovém množství testovaných figur měl v některých z nich poněkud lepší výsledky, než jiný padák téže kategorie. Ale kdo to v praktickém létání pozná?

    Poslední doporučení tedy zní - první rok nebo dva vašeho padákového létání byste měli rozhodně užívat padáky třídy standard. Ti, kteří létají jednou za čas a považují paragliding za občasný odpočinek bez ambicí sportovních výkonů, by měli u této třídy zůstat napořád. Kategorie standard není nic podřadného, ačkoliv v české paraglidingově-obchodní kultuře se tak někdy uvažuje. Jeden instruktor kdysi prodával kursistovi padák třídy B (nic proti tomu, nadaný začátečník, který zůstává s instruktorem a učí se od něho další zkušenosti, koneckonců takový padák bez problémů zvládne) se slovy: "Áčkový padák si nekupuj, ten je pro staré báby!". Podle mého soudu by takový člověk neměl být instruktor. Toto je totiž zřejmé podřizování potřeb začínajícího pilota obchodním zájmům instruktora. Také jsem přímo na vlastní uši slyšel jednoho inspektora, jak užaslým kursistům ukazoval padáky vysoko létající v termice nad kopcem se slovy "Tak tady pro vás mám výborné, jen málo létané padáky za nízké ceny, vhodné přesně pro vás, které létají úplně stejně, jako támhlety."

    Kursisté prostě nemohou mít soudnost, aby poznali, jaký nesmysl se právě doslechli. Snad každý kursista touží ihned létat vysoko a daleko, takže přání se stává otcem myšlenky a když jim někdo nabízí padák, který tak báječně létá, nebudou si přece kupovat něco "pro staré báby". Jenže to už je nejspíš úplně jiná otázka - výběru školícího personálu, mezi nímž jsou stále bohužel lidé, kteří navzdory desítkám přezkoušení a kvalifikačních zkoušek dokáží své kursisty snadno oblbovat a prodat jim třeba Karlštejn. K tomu mohu opět jen doporučit: nebuďte moc horliví do koupě padáku, třeba ještě na konci kursu, i když vás paragliding zajisté podchytil jako horečka. Unáhlené rozhodnutí může také znamenat vaše pozdější zklamání ze zbytečně vyhozených peněz nebo ze špatných zážitků z létání na nevhodném padáku. Informujte se o solidních školách, klubech a výrobcích, nechte si od nich poradit a teprve pak kupujte. Všechno stojí dost peněz a tak je chladná hlava při výběru určitě dobrá.

    Držím vám palce, přeju hodně hezkých letových zážitků a setkání s mnoha príma lidmi.


 Návrat na domovskou stránku