Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.
 English version


Létání v Brazílii - XCeara 2002

Karel "Charlie" Vejchodský


Sponzorem reportáže je firma Gradient.
 

    "Cítils, jak tomu oroštoval? No jo, propadlo se to, skoro jako když šlápneš do speedu." Tak nějak jsme u dalšího plecháčku ocenili pilotovu reakci na průlet turbulencí. V Riu jsme naopak neocenili ztrátu Silverova batohu, který se v den příletu, tedy 16.11.2002, pohybuje neznámo kde mezi Riem a Vídní. Při odchodu z letištní haly se zbavujeme dotírajících taxikářů a dá to docela dost práce. Jsou to šikovní chlapíci a vědí, jak vyjet na vykulené a unavené turisty. Z původních 140 Reálů (1 Real cca 9 CZK) nakonec končí u 95. Když vidí, že nepovolíme, tak se nás vzdává a po čestně prohraném souboji nám ukazuje autobusovou zastávku. Brazilští autobusáci jsou podle všeho přeškolení řidiči mrazáků, mají klimu a jak se patří to dávají najevo. Šok z jiného podnebí vlastně přichází právě až po opuštění letištního autobusu ve čtvrti Săo Conrado, kousek od přistávačky známého místního leteckého terénu.

 Brazilský bůh Frank Brown přesně do středu

 Přistání a tlačenice na středu

    Nepříjemnou únavu z kombinace nočního letu a aklimatizace přecházíme motáním se ve stínu a sledováním právě probíhající soutěže padáčkářů v přesnosti přistání. Hned se mi vybavuje článek rogalistického démona Tomáše Suchánka o létání v Riu a jeho souboj s Manfredem Ruhmerem. Vypadá to tu přesně tak, jak jsem si představoval. Startoviště 500m nad mořem v kopcovitém terénu, vysoké paneláky těsně u moře a přistání na pláži plné rozjásaných a opalujících se diváků.

 Brazilská padáčkářka

    Podmínky jsou však ideální pouze na slety, ale leckteří piloti provádějí dramatické průlety mezi paneláky. Mně se lítat v den příletu ale opravdu nechce, díky únavě jsme tak akorát schopni sedět ve stínu palem a skotačit ve vlnách oceánu. Maximálně občas koutkem oka pohledem spočineme na v plavkách oděné brazilské čokolády. Začínam chápat, proč mi Varváro na otázku "a jaký je vlastně v té Brazošce lítání?" neustále odpovídal "no lítání dobrý, ale ty holky ..." a uznale pokýval hlavou a tiše se zasnil.

 Start Săo Conrado

    Ale zpátky do Ria. Druhý den již prudkou cestou stoupáme na padáčkářské a rogalistické startoviště Pedro Bonita, které se nachází v národním parku da Tijuca. Po odstartování závodníků jdu do toho a ve slabé termice létám kolem startu. Víc než pár metrů nad start to ale nejde, je to zdechlé.

 Start Săo Conrado

 Rio de Janeiro, vlevo v kopci největší brazilská favela (chudinská čtvrt) Rocinha

    Nad městem je slyšet směsice všelijakých zvuků od troubících aut až po výskání dětí. A podívejme, při letu kolem paneláku je vidět skrz okna do soukromí místních. Nic obzvláště zajímavého ale nepostřehnu a už je tu přistání - Pepino Beach. Co nejrychleji se odplazím s padákem v květáku z vražedného slunečního žáru do blahodárného stínu. Po druhém, tentokrát již pouze sletu se dávám do řeči s brazilskou slečnou, která mi nadšeně sděluje (anglicky!!) svoje pocity z tandemového letu. Už se těší na další let, aby udělala pár snímků svého krásného města a reálně uvažuje, že začne lítat sama. Jaká to radost ze života všude kolem a tolik usměvavých lidí s co chvíli vztyčeným palcem "Tudo bem" - vše je OK. Pro nás evropské kyselé ksichty docela příjemná změna.

 Šťastné anglicky hovořící děvče z tandemu

    Při předávání cen vítězům soutěže přistává Stříbrňák na půjčeném padáku, tak přeci ukecal jednoho z místních instruktorů. Večer po návratu do hotelu se Stříbrňák konečně šťastně shledává se svým milovaným báglíkem a jak malé děcka blbnem v nočních vlnách Atlantiku.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku