Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Jak omezit riziko vzniku Twistu?

Existuje několik způsobů, jak tento problém řešit:

  1. Nelétejte vleže. Některé postroje jsou "ležatější" než jiné. Létání s dopředu nataženýma nohama vleže na zádech dramaticky zvyšuje riziko Twistu.

  2. Prodlužte si prsní popruh a zvětšete vzdálenost mezi karabinami. Bohužel se tím váš kluzák může dostat mimo certifikační hranice.

  3. Zvětšete úhel mezi šňůrami a pilotem. Konstrukční problém - a nikoliv jediný, který jako běžní piloti nemůžeme ovlivnit.

  4. Létejte s křídlem, které během normálního letu nemění směr zatáčení příliš rychle, stejně tak při klapancích a v zatáčkách. Závodní křídla jsou na tom hůře, ale nenechejte se zmást myšlenkou, že klouzavost tady hraje rozhodující úlohu. Ve skutečnosti se bude křídlo s nižší klouzavostí a delšími šňůrami chovat hůře, viz bod č.3 výše.

  5. Snažte se být "krátcí" a létejte v lehkých botách a v lehké přilbě! Jsem si jistý, že není vůbec žádná náhoda, že Alex Hofer a také Henrik Jensen měli štíhlou a vysokou postavu.

Budoucnost
    Twist je riziko, které podstupuje každý, kdo létá vleže. Toto nebezpečí můžete snížit tím, že vzdálíte závěsné body od sebe nebo nebudete létat na soutěžních křídlech. Ovšem oba tyto faktory jsou až druhořadé ve srovnání s hlavní příčinou problému, kterým je právě létání vleže.




    Zakazování letu vleže či odmítnutí používat závodní křídla je sice určitým východiskem, ovšem stěží vede k pokroku. Musí být možnost bezpečného létání vleže. Upřímně věřím, že vhodné technické řešení tohoto vážného bezpečnostního problému může být nalezeno ještě dříve, než dojde ke zranění dalších pilotů kvůli Twistu.


Na tento článek navazuje volná výměna názorů a zkušeností v rubrice Diskuze.
Převzato z časopisu Cross Country, nezapomeňte navštívit také Cross Country Shop.

 Návrat na domovskou stránku