Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.

    Zvláštní kapitolou jsou vrstevnicové průhledné mapy, které jsou pouze soustavou vrstevnic po 20 nebo 50 výškových metrech bez dalších objektů a nechávají pod sebou prosvítat sektory ostatních nahraných map. Kombinací vhodných sektorů různých map lze tak dosáhnout velmi slušného topografického podkladu. Vrstevnicové mapy České a Slovenské republiky Topo20 a Topo50 jsou ke stažení zdarma na této stránce, rakouské Alpy ve vrstevnicovém provedení Gtopo30 můžete stáhnout např. tady.

    Zajímavým řešením pro evropského majitele americké verze GPS může být obsah CD s názvem "Trip & Waypoint Manager", které je přibaleno v krabici u všech novějších typů přístrojů, jak už bylo řečeno výše. Toto CD totiž obsahuje soubor TRIPWPT2.img (10.1MB), který se po instalaci objeví na disku ve zvoleném cílovém adresáři a obsahuje zevrubnou mapu celého světa. Tato mapa se svojí podrobností blíží zpřesněné základní podkladové mapě v evropských verzích GPS v oblasti Evropy (není totožná). Tuto zevrubnou "podkladovou" mapu si pak může pomocí programu SendMap nahrát do svého přístroje, a to dokonce i ten, kdo není majitelem zmíněného CD. Totéž platí i pro komerční mapu "WorldMap" (WORLDMAP302.img - 8.25MB) a stejně tak pro další komerční produkt s názvem Metro Guide (EuroMGv6.img - 10.6MB).

    Mapových serverů, které nabízejí mapy ke stažení zdarma, je na internetu obrovské množství. Poměrně dobrým vodítkem a místem, kde se dá začít, může být např. tento přehled těch nejznámějších. Vždy je ale třeba nejprve rozhodnout, jakou metodu nahrávání map do GPS budeme používat (MapSource nebo SendMap) a podle toho stáhnout z internetu příslušnou verzi mapy (EXE nebo IMG).

 eTrex Legend C


Autorouting - navigace křižovatku po křižovatce
    I když pilotovi ve vzduchu je tato funkce k ničemu, turista v autě možná bude chtít od přístroje, aby mu automaticky sestavil trasu po silnicích z jeho rodné vesničky střediskové až do Paříže, kam musí příští týden vyrazit kvůli otravné manželce a sousedům, kteří už tam byli předloni. Touto funkcí jsou sice vybaveny až novější typy přístrojů, např. eTrex Legend Cx, eTrex Vista Cx, GPSMAP 60, GPSMAP 60Cx, GPSMAP 60CSx, GPSMAP 76Cx, 76CSx, Quest a samozřejmě řada GPSMAP 276C, StreetPilot a iQue. Ovšem pozor! Schopnost přístroje provádět autorouting neboli navigaci křižovatku po křižovatce je sice podmínka nutná, ale nikoliv postačující. Proč?

    Vraťme se zpátky k majiteli nového mapového GPS, který právě přes USB kabel úspěšně nahrál do svého přístroje první mapu, a jak jinak než výše zmíněnou čtyřmegovou Českou republiku, zdarma z internetu staženou. A hned radostně zkouší aktivovat první navigaci po vlastní trase, sestavené z bodů Praha, Brno a Ostrava. K svému velkému zklamání ale zjistí, že přístroj odmítá navigovat nepochopitelným hlášením, že v blízkosti se bohužel nenachází žádná silnice, i když na displeji jich vidí stovky včetně dálnice. Proč? Protože funkci Autorouting sice přístroj umí, ale neumí ji mapa. Dokonce ani komerční soubor map s uličními detaily měst s názvem Metro Guide od Garminu za téměř pět tisíc není autoroutovatelný.

 GPSMAP 276C


    Teprve výrazně dražší City Navigator a některé komerční verze českých map tuto schopnost mají. Co teď? Další peníze už chudák nemá a navigovat alespoň po vlastní sestavené trase od města k městu, to by tedy moc rád. Snadná pomoc. V menu přístroje si najde položku "Nastavení", pod ní "Autorouting" a tam nastaví metodu vedení "Mimo silnice". Samozřejmě, pokud by ve svém přístroji měl zpřesněnou tu část základní podkladové mapy, kterou jeho zvolená trasa prochází, pak by přístroj pro autoroutování použil alespoň tuto základní podkladovou mapu a žádné odmítavé hlášení by se neobjevilo.

Jaký přístroj vybrat?
    Univerzální odpověď na tuto otázku neexistuje. Vždy záleží na tom, co od přístroje uživatel očekává a samozřejmě jaké jsou jeho finanční možnosti. Zatímco nemajetný turista zřejmě vybere černobílý eTrex Legend (5000 až 7000 Kč) bez kompasu a barometrického výškoměru a bude se muset spokojit s 8MB volné mapové paměti, náročnější člověk zřejmě sáhne po barevném GPSMAP 60CS (13000 až 18000 Kč) a ten movitější, který pěšky zásadně nechodí, vybere do svého stříbrného Mercedesu rovnou StreetPilot 2610 v ceně kolem 30000 Kč, pokud ovšem už se zabudovaným přístrojem GPS automobil rovnou nekoupil. Každopádně je třeba mít při výběru na paměti, že přístroj bez elektromagnetického kompasu nedokáže určit světové strany, aniž by se pohyboval vůči zemi. Letícímu pilotovi to samozřejmě nevadí, ten je v pohybu neustále, ale turistovi, který právě celý schvácený zdolal vysněný kopec, se už určitě nebude chtít na vrcholu pobíhat, aby mu přístroj ukázal, kde je např. sever.

    Z hlediska napájení se tužkové články zatím stále ukazují jako nepřekonaná výhoda. S dvojicí nabíjecích NiMH tužkových článků o kapacitě 2500mAh (cena cca 90Kč za kus) dokáže např. GPSMAP 60C nepřetržitě navigovat přes 30 hodin, přitom není nic jednoduššího, než mít další dvojici nabitých článků připravenou v kapse. Cesta zmenšování rozměrů, která je zaplacena použitím menšího Li-Ion akumulátoru, je sice možná (viz letošní novinka s názvem Quest), ale ukazuje se jako nesrovnatelně dražší. Zmíněný akumulátor má kapacitu pouze 1050mAh a navíc jej není možno uživatelsky vyměnit, jak jsme na to zvyklí u většiny mobilních telefonů. Rozměry GPS přístrojů se ale už kvůli displeji samotnému ani příliš zmenšovat nedají, uživatel by totiž na mapové stránce nedokázal rozlišit malé detaily.

    Dilema výběru mezi evropskou (EU) a americkou (US) verzí bývá vzhledem k velkému cenovému rozdílu nejčastěji řešeno ve prospěch americké verze, zejména když lze ovládání přístrojů přepnout na české a volně stažitelných map na internetu stále přibývá.

    V orientaci při výběru přístroje GPS mohou výrazně pomoci také zkušenosti ostatních uživatelů, kteří si už vybrali a GPS nějakou dobu používají. Teprve až užíváním přístroje totiž člověk zjistí, co jemu osobně více vyhovuje, za kterou funkci si měl raději připlatit a kterou naopak vůbec nevyužívá. Není nic jednoduššího, než se začíst do některé z diskuzí na internetu.



 Návrat na domovskou stránku