"Ak je prihlásený Březina, tak to môžme rovno zabaliť," nakukuje kdosi už ve středu večer na letišti v Partizánském zvědavě do listiny přihlášených pilotů a po chvilce je podle zklamaného výrazu v obličeji jasně vidět, že našel, co hledal. Oproti loňskému ročníku ve Vajnorech sice chybí tehdejší vítěz Pavel Štěpán, ale pro změnu přijeli letos z České republiky Pavel Březina a Josef Káčer. I počasí se zřejmě rozhodlo spolupracovat a po středečním větrném přechodu studené fronty jsou už od zítřka hlášeny slunečné podzimní dny s teplotami do 20°C.
Čtvrtek 25.9.2003
"Tak teda v 7:30," dohodli se nakonec včera večer na zítřejším otevření startovního okna ředitel závodu Mirek Kadečka a pořadatel závodu Matúš Škvarka, což pro závodníky znamená vstávat dnes ráno před šestou. Tady bude možná taky jeden z důvodů, proč v motorovém paraglidingu soutěží mnohem méně pilotů než v paraglidingu bezmotorovém. Spousta závodníků by totiž tak brzké otevírání startovního okna beznadějně zaspala!
Hned ráno je tedy na briefingu vyhlášena 75km dlouhá navigační disciplína se čtyřmi otočnými body, neznámým počtem kontrolních obrazců, rozmístěných po trase a jednou časovou branou. Každý z pilotů může odstartovat kdykoliv během otevřeného startovního okna (dnes 8:00 až 9:00), ovšem těsně před startem musí nahlásit čas, ve kterém hodlá prolétnout časovou branou na trati a v kolik hodin předpokládá svůj přílet do cíle. Přesné dodržení obou nahlášených časů je pak bodově hodnoceno, stejně tak i počet správně identifikovaných obrazců na trase.
Obloha je už od rána úplně čistá, teplota klesá na 5°C a vane sotva znatelný severní vítr. V 8:35 startuje z letiště jako první Pavel Březina a takticky se snaží zmást svoje soupeře odletem na západ. Po několika kilometrech letu ale otáčí k jihu a volí tedy první rameno trasy tak, aby se na závěr disciplíny nemusel vracet proti větru, který během dne jistě zesílí. Vzápětí startuje Jožka Káčer a Ladislav Smrek a jak se rychle ukazuje, ani nikdo z později startujících pilotů Pavlovi Březinovi jeho fintu nebaští.
|
Před desátou hodinou ale začíná vítr výrazně zesilovat a pilotům nezbývá, než postupně přistát na trase. U druhého otočného bodu opouští plánovanou trať Matúš Škvarka a pokouší se proti větru probít zpátky na letiště. S posledními zbytky paliva na dně nádrže pak k nemalé radosti místních školáků přistává jako jediný v 11:20 přímo před hangárem. Opačný směr průletu dnešní trasy nakonec přece jen volí Gabriel Kaňuch a protože vítr začíná před polednem mírně slábnout, daří se mu jako jedinému obletět všechny čtyři otočné body. Na posledním rameni trasy mu ale 12km před letištěm dochází palivo a nezbývá mu, než také přistát. Navigační disciplína je tedy anulována a přednost dostávají párky a pivo v místním baru.
Krátce před 16. hodinou odpolední už panuje na letišti téměř bezvětří a závodníci postupně startují do dvou kol slalomové disciplíny s přesností přistání. Do celkem devíti pružných dvoumetrových tyčí je třeba za letu postupně kopnout, oblétnout větrný rukáv a na závěr s vypnutým motorem přistát co nejpřesněji na cíl. A zatímco první kolo s jednoznačným vítězem Pavlem Březinou je úspěšně zvládnuto, druhé už musí být kvůli opětovnému zesílení větru a zvýšené turbulenci zrušeno. Odnáší to naštěstí jenom jeden škrábnutý rám a jeden naražený kotník.
Teprve v 18 hodin se vítr uklidňuje natolik, že může být odlétáno třetí kolo slalomu s přesností přistání. Rychle chladnoucí vzduch nad letištěm je už úplně klidný a kromě potíží Maťo Škvarky s chodem motoru si ostatní připisují další body k dobru. Největší počet ovšem zase jako z udělání Pavel Březina. Že by včerejší obavy soupeřů z jeho příjezdu byly skutečně na místě?
Vítězem všech dnešních disciplín se tedy stává Pavel Březina a tím pádem se po dnešku usazuje i v čele celkového pořadí závodu. Zítra se startovní okno do první disciplíny otevírá už v 6:30 a aby snad někteří zbytečně nevyspávali, v 7:00 už se zase zavírá. Vzhledem k nízkým teplotám to ale bude ráno chtít každopádně teplé prádlo ...
|