Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.


Porovnání motorů aneb jak jsem zase šťastný

Roman Pavlík
 

    Již nějakou dobu lítám MPG. Hned v počátcích jsem si dost ublížil (na volno, přesto, že jsem nikdy na volno lítat nechtěl), a tak jsem se hned z kraje rozhodl pro tříkolku. Protože už mne v tramvaji pouštějí sednout a navíc mám 140kg v plavkách, ukázala se má volba jako správná. Počátky byly totiž dosti kruté a těžko je pochopí piloti do hmotnosti muže, tedy asi 100kg, kterým stačí trabant na přímo a stotřicítka vrtule. Z tohoto pohledu berte následující řádky. Představte si, že vám dali na startu do klína dva pytle cementu nebo že vezete 50 litrů benzínu navíc. Moc jsem toho zpočátku nenalítal, ale o to víc jsem strávil v dílně. Pády po startu z 5-15m vydržela jen málokterá tříkolka. Postavil jsem jednu duralovou, jednu poloduralovou a tři ocelové tříkolky. A tři jsem postupně na startu rozbil. Starý padák a plošné zatížení 8,2kg/m2 bylo na starty z neposečené a hrbaté louky přece jenom dost.

    Zlom přišel, když jsem si u Maců koupil nový, moderní padák (tehdy 43m2 nabízely pouze dvě firmy). Pan Reček hned od počátku projevil vysoký stupeň profesionality a trpělivosti. Poradil, posloužil, zkrátka dal najevo, že ho zajímá každý pilot. To znáte, je to balík, tak ze začátku jen oťukáváte, což může dost otravovat. Zástupce jedné firmy mi dokonce mezi slovy naznačil, že dělají padáky jen pro lidi. No, můžu já za to? Nejsem líný, ke všemu se stavím poctivě a odhodlaně, tak nevím proč bych měl zrovna jídlo odbývat. Udělal jsem dobře, servis je lepší než 1A.

    Tehdy jsem byl poprvé šťastný.

    Zjistil jsem, že létat umím. Poslední, tříkolku č.5 již mám tři roky a spotřeba vrtulí postupně klesla na průměr obvyklý u tohoto druhu lítání (cca 1ks/sezónu vlivem příliš měkkého zavěšení motoru) a pokud si pamatuji, tak jsem se už minimálně dva roky na startu nepřevrátil.

    Ale ten trabant, ten mi pil krev. Protože i na nulu potřeboval více než 50% otáček, dostával dost zabrat, "spotřeboval" jsem jich asi pět. Několikrát vystřelily svíčky, o těsnění se vůbec nezmiňuji, o zadřených válcích, klice a utřepaném výfuku jak by smet. Zprvu jsem si myslel, že takové vemeno jsem jenom já, ale pak jsem zjistil, že stejné problémy má řada trabantistů, jenom si na to zvykli. Vždyť oprava je tak rychlá, levná a snadná. Přitom jsem mu dával, hajzlovi, nejdražší benzín a olej jaký jsem sehnal, devadesátpětku benzín a olej MD2T nikdy neviděl ani z dvaceti metrů. Šlo to tak daleko, že z důvodů pověrčivosti jsem mu nenadával, ani když se zadřel nad lesem!!!!!!



    No a když jsem tomu poslednímu koupil nové kompletní zapalování Vape (fuj to byla cena) a on se mi odvděčil tím, že ho tři kamarádi učili chodit (před tím jsem ho nemohl za tři dny přesvědčit, že má točit víc jak 3600ot/min.), řekl jsem si: A DOST !!

    Zavolal jsem panu Břízovi (pro začátečníky: abych se neopakoval ve chvalozpěvech, to je takový pan Reček u motorářů, viz odstavec 2) a ten mi dovezl SIMONINI 3 (ZA TÝDEN od objednávky!!!). Vzhledem k tomu, co jsem za ta léta v malých a středních dávkách a hlavně v odpracovaných a tedy neodlítaných hodinách nacpal do trabantů, byl dost levný.

    Do staré tříkolky byl zamontován za 6 hodin. Nejvíc času vzalo vyřezat trabanta a všechny vzpěry, které potřeboval. Nový motor jsem montoval tak, že jsem si ho jednou rukou držel na dírách a druhou jsem tam sázel šrouby. Nalil jsem benzín, zmáčkl startér - A ONO TO JELO. Pravda, v tříkolce, která byla stavěna na trabanta s reduktorem vypadá blbě, ale to není jeho vina. Na konci jedné trubky visí něco, co z dálky není ani vidět a na tom je vrtule 145cm. V koši na stošedesátku vrtuli to působí až směšně.



    Hmotnost stroje klesla ze 110kg na 75kg. Stoupání vzrostlo oproti trabantu s reduktorem a stošedesátkou vrtulí jen asi o 0.5-1m/s (dle množství benzínu, nemám to ještě přesně změřeno, 0.5 je jisté, tedy něco kolem 2m/s). A to vše při statickém tahu 80kg!! (ta vrtule z trabanta není ještě to ono a nechci mu v záběhu moc dávat), dle výrobce umí se stopadesátkou 100kg statického tahu. No, nevím, jestli to není příliš optimistické, dle výrobce měl mít kompletně, včetně výfuku, elektroniky, silentbloků a reduktoru (bez vrtule) 20kg a 33 koní. Koně nezměřím, ALE HMOTNOST BYLA, POVAŽTE, 22kg!!!! Pro porovnání, můj trabant s reduktorem, se startérem ze škodovky, elektronikou a s výfukem měl 48kg bez silentbloků a dával se stošedesátkou vrtulí něco málo přes 100kg statického tahu.

    ALE HLAVNĚ - celá soustava se vlivem radikálního snížení hmotnosti chová úplně jinak. Po rozjezdu chce okamžitě do vzduchu. I když ho utrnete, má ihned tendenci stoupat (tak jako krosnaři se Simonem 2), bez prodlevy na rozjezd a zvýšení rychlosti. Kluzák jde do zatáčky jako kluzák a ne jako autobus. Padák se z napěchované desky stal citlivým a varujícím strojem, cítím v řidičkách, když to ťukne do poloviny křídla a ne, až přijde rána, které tě málem převrátí. Zatáček mohu udělat, kolik chci, protože nemám po třech třistašedesátkách namoženou ruku od řidičky, a na to, abych letěl v nule, mi stačí tak 30% otáček motoru. Kdykoliv to během letu vypnu a kloužu. Startuji třeba až 10m nad zemí, protože to VŽDY chytne a opadání na odtrimovaném padáku je 1.2-1.3m/s. Přistání je přesnější, protože se s lehkým strojem ještě v malé výšce zkrátím. S trabantem ve výšce pod 10m bez motoru už zatáčka nepřicházela v úvahu a když jsem nasadil na přistání, tak jsem jen čekal, kam mne to donese.

    I v tomto chladném počasí, po týdnu nečinnosti nemusím podnikat složitý tanec kolem tříkolky, zapnu sytič a ono to jede. Když dávám tříkolku na vozík, nehrozí, že mi prdne v zádech a po louce na místo startu to tlačím jednou rukou. Pravda je, že jsem teď nepatrně pomalejší než s trabantem (plošné zatížení cca 5.98 kg/m2 oproti 6,89kg/m2), ale já už nikam nespěchám. Spotřeba zatím nepřesně 5-7 l/hod., dle způsobu letu.

    Objevili se i první chybky. Silentbloky, které dodává výrobce (zavěšení na šesti kusech) jsou asi na to, aby se ten motor přimontoval na tank nebo betonový blok, dva jsem vyhodil a zbývající jsem odlehčil a ještě to není kousek za volnoběhem ono. Plovákový karburátor Bing má takovou díru (difuzor) že standardní plynová páčka do ruky z trabanta stačila tak na 75% zdvihu šoupátka a musel jsem udělat převod lanka 1:2, aby páčka stačila. Pružinky výfuku jsem po ztrátě první raději vyměnil za české a pojistil dle předpisu lankem. A to je zatím po cca šesti hodinách (v záběhu, do 10hodin) vše.

    Už toho asi moc nenalítám, zima je už jak v ruským filmu, ale už se těším, až mi dílna zapadá sněhem a já si postavím na jaro novou tříkolku pro mého krasavce.

    Jsem už zase šťastný.



 Návrat na domovskou stránku