Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.


Polétání s Reliefem R2

Tomáš Fussganger
 

    Byl krásný 31. říjen 2006. Na Straníku sezóna skončila už 2.10. po hadrnické přesnosti přistání, ale občas sem nějací lítači dojeli. Samo, že největší radost mně dělali lešenáři a asi nejaktivnější z nich, Honza Matějovský se svojí školou MATĚJ. A to nejenom proto, že se postarali o podstatné snížení jedno z buků pod jihovýchodní startovačkou, ale i z počtu vycvičených a dále létajících Trubkonautů. A také proto, že Matěj vlastní a létá asi nejvýkonějšího Haminára (Quasar Hamoun Relief R2) od nejlepšího stavitele závěsných kluzáků nejenom na Dolní Bečvě, ale i ... Karle sorry, mám tě rád, ale tyhle poznámky si už asi nikdy neodpustím.

    Celej den foukal JV 3-5 m/s, žáci i Stařík slétali na Atlasech i Combatech pod kopec k továrně KIA a okolo 14:00 dojel Mates i se žáčkem. On s Haminárem (Relief R2) a žáček s Čichavcem (Sphir). Tróóchen přifouklo na cca 8-9 m/s. Mladý a ambiciózní pilot zvaný Indián pocházející ze skupiny BV (Buchelovi vrazi) odstartoval s Atlasem a všem ukazoval, jak to jde. A pak začala lešenářská klasika. Staříkovi se na Aerosovi pokazil jakýsi nepodstatný bázmek, mlaďoch si na první let s Čichavcem netroufl a Matějovi se nechtělo, bo prý si nemůže před letem pohoupat svého Pokémona, kterého nechal i se svojí ženuškou doma ve Vsetíně. Dál to už bylo rychlý. Stačil jen malý dotaz: "Nechceš si už konečně vyzkoušet nejmodernější leteckou techniku Valašského království, brus od Hamouna?" A tak jsem vyměnil klíče od svého notně otřískaného Forestra za Relief R2.

    Start do 9 m/s byl jako ve snu. Foukalo sice trochu zleva, ale R2 se nikam do stran ani nehnul. Jen se krásně rozběhl dopředu. Zapnout se hned po startu do postroje a řídit ero jednou rukou byla paráda. Lítání na svahu mě bavilo jen chvilku, a pak jsem začal zkoušet, co Hamanův mazlík umí. Při úplně vytažené šňůře a rychlostem blížícím se maximu éro reaguje okamžitě a přesně na jakýkoliv zásah pilota do řízení, při náklonech a v zatáčkách okolo 90 stupňů je řízení absolutně pohodové a nezáludné. Prostě lítáš a bavíš se. Aspoň já ve vzduchu náramně, Matěj na zemi na startu už asi méně. Ale co, když půjčil, tak půjčil. Jeho křik a zde nepublikovatelné pozdravy ani po 22. hodině směrem ke mně zanikaly s hukotem stožáru na vrcholu Straníku.

    A zábava pokračovala. Úplně povolený éro je, co se týče ovládání, skoro stejný, jako když se napne, jen míň klouže. No, a tak jsem opět vytáhl všechnu šňůru z Haminára a odletěl jsem nad KIA. Pár pěkných souvratů nad přistávačkou pobavilo Indiána na zemi i Matěje na startu. Asi ke zdešení majitele jsem se opět rozhodl prověřit klouzavost směrem ke kopci, a to ve výšce, kdy normálně svým zákazníkům na tandemovým rogale vysvětluji, jak budem přistávat.

 Quasar Relief

    To éro lítá asi zatraceně rychle. Lítám bez přístrojů a při rychlosti asi 100 km/h mně normálně vlhnou oči. Teď mně ale tekly slzy jak hrachy. Lehce odlačím, a už zase vidím normálně. Jeden pendl nad sadem pod Straníkem mě opět posílá zpět do hry na Matějovým éru. Během další otočky mám už zase 50 metrů nad kopec, a tak se vydávám na západ nad hřeben Dubňa. Klouzavost je fantastická a bez ztráty výšky přeletím celou Tepličku. Při návratu k přistávačce svádím nerovné souboje s auty jedoucími směrem na Terchovou. Oni jedou aspon 100, mně opět tečou slzy jak hrachy a oni zůstávají za mnou. To éro letí aspoň kilotřicet a úplně v klídku i při bočním větru. Posledních pár zatáček, kalkulace rozpočtu na přistání i opravu křídla s hrazdou za 15000 tisíc, no a pak přistání. Povolíš špagát a z dravce uděláš beránka, který přistává jak můj školní Atlas. Přitáhneš, podrovnáš, zahodíš a stojíš. Jé Karle, já zapomněl, že to má ploutefff. To musí být príma. A já si celou dobu myslel, že ta šňůra vlevo je rezervní.

    Letos jsem měl možnost si polítat s Combatem 2, LiteSpeedem S 4.5 a Haminarem. A srovnání? Combat je trošku divočejší a rychlejší na přistání, v ostré zatáčce má snahu utahovat. Při maximální rychlosti je trošku nervóznější. LiteSpeed je asi, co se týká ovladatelnosti, nejlepší. Je to Mercedes i Ferrari v jednom. Ale ta cena je strašná. Jedna rána se rovná jedné dobré výplatě.

    A závěr? Máš-li hodně peněz, kup si Moyese, chceš li být IN, létej Aerose a máš-li pevné nervy, kup si Reliefa R2. Je to kusový výrobek Valašského kutila, který naučil splašené trubky létat na nejvyšší úrovni a zvládne je i méně zkušený pilot.

    P.S. Reliefa nemám, ale měl jsem první kus vyrobený Hamanem. V současné době létám z 90% jen rogalové tandemy a jsem spíše Hamanův kritik než obdivovatel. Ale to éro fakt lítá dost dobře a u Hamounů vaří moc dobrý kafe, který mně po tomto čláku už asi na Dolní Bečvě nikdo neuvaří.


 Návrat na domovskou stránku