Příčiny setrvání PK ve spirále: pilot vlivem setrvačných sil má pocit, že řídící šňůru ve směru otáčení vypustil, ale ve skutečnosti ji dále stahuje.
pilot sice vypustí řízení, ale zůstane vykloněný na stranu zatáčení a tím spirála pokračuje dále.
Pro posouzení chování PK ve spirále se dle testu AFNOR, SHV používá následující postup: "Pilot uvede PK do spirály. Poté, co je PK evidentně uveden do režimu letu ve spirále, udržuje pilot tento režim po dvě 360° otočky a na začátku třetí pomalu uvolňuje řízení". Z uvedeného vyplývá, že chování PK v déle trvající spirále o velkém opadání (12-16m/s) může být rozdílné než při certifikačním testu a je možné, že pro návrat do normálního letového režimu bude nutný zásah pilota. před provedením spirály rozhodněte o směru zatáčení (dále uvažujeme o otáčení doprava)
podívejte se doprava a dolů - přesvědčete se o volném prostoru
nakloňte se v postroji doprava a stáhněte pravou řídící šňůru
neustále se dívejte 180° stupňů za sebe a dolů (kontrola volného prostoru)
zatáčejte použitím vyklánění v postroji v koordinaci s plynulým stažením brzdy (tomuto musí odpovídat nárůst rychlosti otáčení spolu se zvětšováním náklonu a přetížení)
zůstaň vykloněný v postroji, podrž staženou brzdu a sleduj zatáčení padáku, volný prostor a výšku nad terénem (nezapomeň na včasné ukončení spirály)
vypusť brzdu a ukonči náklon v sedačce
stáhni průměrně znovu brzdu (pro dosažení hladkého ukončení spirály)
návrat do normálního letu
|
při necitlivém nájezdu do spirály hrozí přetažení PK na přibržďované straně
vzhledem k velké obvodové rychlosti a opadání hrozí ztráta vědomí
setrvání PK ve spirále
při rychlém vypuštění řízení pilot předběhne vrchlík a poté se vrací zpět pod něj, což má za následek předstřel vrchlíku
na výkonných padácích při rychlém ukončení spirály s následným vystoupáním PK hrozí vlétnutí do vlastního úplavu
|