Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Čtvrtek 9. května
    Půlka nedojezené cibule, dva kusy ohryzaného chleba a doutnající poleno v ohništi. To jsou pozůstatky včerejší hangárové párty na Straníku brzy po ránu. Obloha je opět čistě vymetená a na severozápadním obzoru se zřetelně rýsuje Lysá hora v Beskydech. Už v osm hodin ráno ale dává meteorologická stanice na jejím 50km vzdáleném vrcholu vítr z jihovýchodu o rychlosti 11m/s, v nárazech dokonce 17m/s. Silné poryvy na startovišti nedovolují nikomu ani rozbalit vrchlík a výjezd závodníků z kempu Varín je prozatím odložen. Na Straníku je pusto a téměř prázdno, počet lidí na vrcholu by se dal spočítat na prstech jedné ruky.

 Bez komentáře ...

    Teprve v jedenáct hodin je v kempu rozhodnuto vyjet na Straník a postupně se objevují první závodníci. Při pohledu na ve větru se kymácející vysoké modříny ale raději volí úplně jiný druh sportu.

 Sportovci každým coulem

    Po poledni začíná díky termice vítr přece jen chvílemi slábnout a ve 13:00 je vyhlášena 37km dlouhá disciplína ve směru větru přes Turzovku do cíle v Čadci.

    "Można wrócic tutaj?" má ještě dotaz na závěr briefingu jeden z polských závodníků a těžko říct, jestli svůj úmysl vracet se proti tak silnému větru zpátky na Straník myslí vážně. Startovní okno je otevřeno ve 13:30 a vítr nevítr, favorité jdou na věc. Startuje Juraj Kleja, Mirek Varvařovský a samozřejmě se hned přidává i Tonda Pallas, pro něhož je silný vítr očividně tou pravou lahůdkou.

 Startuje Tonda Pallas

    Startovní pole dnes zdaleka není kompletní. Nedorazilo téměř 40 pilotů, kteří se už během dopoledne rozjeli na výlety po okolí, protože nevěřili v možnost vypsání disciplíny. Chybí například celá partička Brňáků, kteří vyrazili pěšky na prohlídku hradu Strečno a v tuto chvíli zřejmě pozorují dění na Straníku z uctivé vzdálenosti.

    "Couvni za ním a seber mu trochu energie!" radí na startu starý mazák Petr Reček a závodníci mají opravdu štěstí, že šel náhodou kolem. Anemometr ukazuje občas v nárazech až 13m/s a většina má se startem potíže. Nezbývá, než startovní okno vždy na několik minut přerušit.


    Jakýsi pilot dokonce předvádí zřejmě nechtěné a o to dramatičtější zafouknutí za kopec, naštěstí zakončené po zaklapnutí náběžky a několika figurách bezpečným přistáním na poli za vesnicí Zástranie. Hanka Matyásková je zase nucena vybrat pro přistání malou loučku u silnice, vedoucí z Tepličky vzhůru lesem do vesnice Zástranie. "Ale je tu pěkně," komentuje pak celou situaci opřená v sedě o sbalený batoh a dál v klidu čeká na odvoz úplně jiným autem, než tou mojí plechovkou.

 Po startu

    Dostupy v bezoblačné termice dnes dosahují kolem 2500 metrů a díky silnému větru je i průměrná rychlost na trati poměrně vysoká. Na přímých úsecích ukazují GPS přístroje některých závodníků až 90km/h vůči zemi. A zatímco čtyři piloti jsou nuceni sednout před posledním a rozhodujícím hřebenem u Čadce, Michalovi Orolinovi chybí po přistání do cílové pásky jen 200 metrů.

    Jako první přilétá do cíle po 58 minutách Evžen Hollmann, po něm Petr Kostrhun, Antonín Pallas, Radek Večeřa, Lucian Gruzej, Karel Vrbenský a Mirek "Radar" Stěhula. Teprve šest minut po zavření cíle přilétá ještě polský závodník Jerzy Kraus, který startoval ze Straníku až v 16:28.

    A protože o zážitky dnes rozhodně nebyla nouze, je třeba provést důkladný poletový rozbor u piva v restauraci kempu Varín.

 V podvečer před restaurací v kempu Varín

    Technika pokročila a ve 21:54, tedy 24 minut po posledním termínu odevzdání přístrojů GPS už mají organizátoři vytisknuté výsledky jak dnešní disciplíny, tak i výsledky celkové.

 Ředitel závodu Michal Orolin s manželkou

    V celkovém pořadí závodu tedy zůstává i po dnešku ve vedení Radek Večeřa, těsně za něj se z původně 4. místa posunul Antonín Pallas a na třetí pozici se z 6. místa protlačil Petr Kostrhun. Naopak Mirek "Radar" Stěhula a Michal Orolin byli vytlačeni až na 5. a 6. místo, protože na 4. pozici se po dnešním dni vypracoval svým časným startem a hlavně velmi rychlým letem Evžen Hollmann.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku