Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Čtvrtek 13.3.2003
    Po včerejším odpoledním sledování výrazné skvrny na Slunci, dramatickém přistání nejmenovaného českého aviatika na záložáku přesně na přistávačku a hlučném svařákovém večírku pod širým nebem hluboko do noci by snad dnešek už ani neměl přinést nic zajímavého. Jak se ale později ukáže, opak bude pravdou.

 Snídaně v trávě

    Navzdory předpovědím některých pesimistů je od rána v Bassanu úplně jasno a první chmurky začínají naskakovat už kolem deváté hodiny ranní. S ohledem na severní vítr je dnes vybrán jako startoviště opět terén nad Campo Croce v nadmořské výšce 1200 metrů, který je dobře ukrytý v závětří hřebene a termika si zde vytváří svoje vlastní proudění.

    "Dnes to vypadá zajímavě, asi se poserem," hodnotí pak situaci na startovišti někteří z účastníků včerejšího alkoholického večírku. Vítr na startu totiž výrazně mění směr i rychlost a vznikající chmurky jsou rychle hnány severním větrem dopředu před hřeben.

    V očekávání silných podmínek je na briefingu vypsána rekordní disciplína se dvěma otočnými body a celkovou délkou 71.5km. Poletí se tentokrát více než 30km směrem na západ až k vesnici Santorso a cílem bude jako obvykle páska za vesnicí San Eulalia. Startovní okno bude otevřeno od 12:00 do 13:00 a startovní bod od 12:20 do 13:20.

    Jako první se dnes bezprostředně po otevření startovního okna odlepuje od svahu Honza Habermann a vzápětí dravý termický čertík muchlá vrchlíky třetině startovního pole. Teprve po rozmotání šňůr startuje i většina favoritů.

 Start s dvojitým kotoulem vzad

 Ve vzduchu


 Startuje Jakub Maderski

    O co méně je dnes v silnějším větru kotrmelců na startu, o to více je v turbulenci všelijakých klapanců a negativek. V twistu vypadává vysoko nad hřebenem ze stoupáku Štefan Bendík, navíc s kravatou na levé části vrchlíku. Nejprve to vypadá na záložák, ale díky velké rezervě výšky Štefan nejprve rozmotává sám sebe a potom dokonce i přehozenou šňůru.

 Po startu

    Už 40 minut po zavření startovního okna je ale nucen Štefan Bendík přistát pod kopcem, když se vrací z trasy pro nový zápis špatně zaznamenaného startovního bodu a v zesilujícím větru už nemá šanci se probít znovu na trať. Sotva dvě minuty po něm přistávají i oba bratři Vyparinovi, kteří s obtížemi startovali až v samém závěru startovního okna. Větrný živel byl tentokrát silnější.

 Přistává Štefan Bendík

    Termika je dnes extrémně turbulentní, za vše hovoří údaje z paměti variometru Tondy Pallase. Největší stoupání 9m/s a největší klesání 9.5m/s. Jeden z polských závodníků hází na trase záložní padák, druhého Poláka sbírá pořadatel František Horčička po pádu v negativce z bramborového pole. Vše naštěstí bez zranění. Odřený nos a rozbité brýle po dramatickém přistání jednoho z českých pilotů jsou už jenom drobné věci.

    I když dostupy dosahují až 2400m, ke 33km vzdálenému prvnímu otočnému bodu se proti větru daří probít jenom 25 pilotům. Cesta zpět ale kupodivu není o nic jednodušší a u druhého otočného bodu na 68. kilometru jsou ve vzduchu už jenom čtyři piloti. A protože David Ohlídal je nucen přistát 1400m před cílovou páskou, dolétávají nakonec do cíle pouze tři závodníci. Nejrychlejší z nich je Juraj Kleja, kterému prolétnutí celé trasy trvalo 2 hodiny a 41 minut, což představuje rychlostní průměr 26km/h. Výrazně tak zvyšuje svůj náskok na čele celkového pořadí závodu. O 11 minut později přilétává do cíle Mirek Varvařovský a v celkovém pořadí se tím posouvá z třetího na druhé místo. Za dalších 23 minut se nad páskou objevuje ještě Karel Vrbenský a bodový zisk jej tak vynáší z 26. na 11. příčku celkového pořadí. Dnes večer rozhodně bude v pizzerii co zapíjet ...


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku