Pondělí 8. července
Ráno je v Donovalech podle očekávání úplně jasné a po přechodu studené fronty taky náležitě studené. Už před devátou začínají nad okolními kopci naskakovat v poměrně malých výškách první kumuly - typická situace po frontě.
Výjezd lanovkou na startoviště se dnes koná už v 11 hodin - kdo je připraven, není překvapen. Vítr má ale severní směr a jeho síla je bohužel na udržení příliš malá, zato na start do jižního závětří zase příliš velká.
Nastává více než dvouhodinové čekání na změnu proudění. Mraky se nad hřebenem tvoří z jižní nasluněné strany a vítr zůstává tvrdošíjně severní. Prekérní situace.
Po 13. hodině je na briefingu vyhlášena 32km dlouhá disciplína se třemi otočnými body - kopec Panský diel nad Banskou Bystricou, Majerova skala západně od Donoval a kopec Magura nedaleko od přistávačky. Cíl dnes bude u dolní stanice lanovky v Donovalech a startovní okno je otevřeno od 13:45 do 16:00.
Po tak dlouhém čekání už je všem jasné, že není jiná možnost, než startovat na severní stranu hřebene. Pár minut po 14. hodině odlétá Juraj Čiernik a bezúspěšně se pokouší hledat termiku po oblétnutí kopce v závětří. Sotva deset minut po něm to zkoušejí na nafukované severní straně Jaroslav Jandúch s Michalem Orolinem, ke kterým se po chvíli přidává ještě Štefan Vyparina. Výsledkem je ale jenom nekonečné hoblování hřebene ve výšce startu nebo těsně nad ním.
|
"Na to, aké je super počasie, je strašne málo pilotov vo vzduchu," povzdechne si kdosi a celé závodní pole postupně uléhá do vyčkávacích pozic. Teprve 15 minut před 15. hodinou startuje mimo soutěž znalec místních poměrů Miro Čechmánek, mazácky oblétává těsným obloukem celý kopec a po pěti minutách hledání začíná nekompromisně stoupat přímo nad údolím Donoval. Propuká startovní horečka a za dalších 10 minut už první trojice závodníků dotáčí základnu a odlétá směrem na Banskou Bystricu.
Zatímco dalších pět pilotů je nuceno přistát v údolí Donoval, daří se osmi jiným v rychle slábnoucím stoupání zvednout a vydat se na trasu za třemi prvními. Základny oblačnosti se z původních 2300m n.m. zvedají místy až na 2600 metrů a průměrná rychlost stoupáků se pohybuje mezi 4 a 5m/s. I když Peter Borgula a Vít Mádr přistávají už u prvního otočného bodu, devět pilotů pokračuje úspěšně dál. Sotva pět kilometrů za druhým otočným bodem odpadává ještě do včerejšího dne vedoucí závodník Michal Orolin.
Krátce před 16. hodinou odpolední už nadšeně točí nad cílem vítězné spirály Ján Kolesár a Štefan Vyparina, aby oba po přistání zjistili, že jako na smrt zapomněli na třetí otočný bod, který leží sotva 1.5km východně od cíle. Podobně je na tom i Juraj Čiernik jenom s tím rozdílem, že na třetí otočný bod už po příletu k cíli bohužel nemá výšku.
Po oblétnutí všech tří otočných bodů postupně dolétá do cíle pouze čtveřice pilotů. Vítězem dnešní disciplíny se nejlepším časem jedna hodina a 24 minut stává Štefan Bendík, o 5 minut pomalejší je Peter Mensák. Zhruba s půlhodinovým zpožděním pak přilétají ještě Štefan Štefák s Jaroslavem Jandúchem.
"Mal som 5 metrov hore a zrazu 20 metrov dolu," popisuje pak úplné zboření svého vrchlíku poblíž druhého otočného bodu Jozef Kutlák, který ale celou situaci rychle "rozchodil" a nakonec dolétl až téměř na dohled od Donoval.
"S cizí ženou v cizím pokoji, zdá se, že tu pro mě končí jeden flám," zpívá z reproduktorů v baru penzionu Spiežovec Michael Kocáb a zatímco se setmělo, na lavičkách před barem jiný flám zrovna začíná.
Po dnešku došlo v celkovém pořadí k výraznému zamíchání karet a podle počasí to vypadá, že se karty budou míchat ještě minimálně několik následujících dnů.
|