Čtvrtek 28.4.2005 Po včerejším přechodu fronty je už od ráno opět jasno a dohlednost vynikající. Na přistávačce téměř nefouká a i když ze startoviště přicházejí nepříliš povzbudivé zprávy ohledně směru a rychlosti větru, spoléhá se na sílu odpolední termiky a jede se nahoru.
"Bralo mi to dokonce na lanovce klobouk," hodnotí kterýsi z pilotů poměrně svižný vítr, který na startovišti navíc fouká přesně zezadu. Padáky tentokrát vybalují z batohů jenom ty nejtvrdší nátury a těsně před polednem už začíná být nepříznivý směr větru vidět i na prvních vznikajích chmurkách nad startovištěm. Postupně ale termika přetlačuje proudění správným směrem a na briefingu je vyhlášená 75.4km dlouhá disciplína ve tvaru písmene "Z" se dvěma otočnými body. Otevření startovního okna je nakonec po protestech jednoho z pilotů, který musí ještě nutně na záchod, posunuto na 12:40, protože tři minuty mu prý na velkou nestačí. Není to samozřejmě nikdo z Čechů, těm stačí dokonce minuty dvě.
"Uvidíme se v cíli," loučí se odhodlaně po briefingu němečtí piloti navzájem a rozcházejí se ke svým strojům. Okamžitě po otevření startovního okna se dává celé závodní pole do pohybu a díky silné a poněkud turbulentní termice brzy odlétává velké hejno barevných vrchlíků vyčkávat na okraj startovní kružnice.
|
Zatímco několik pilotů už krátce po 14. hodině sedí u druhého otočného bodu na okraji městečka Sopot, padesátičlenná skupinka právě otáčí vysoko nad nimi a vydává se na poslední a nejdelší úsek trasy směrem na východ. S podporou severozápadního větru, stoupáků až 8m/s a dostupy přes 3000 metrů je postup k cíli rychlý a už v 15:29 prolétává nad páskou vítěz dnešní disciplíny Aljaz Valič ze Slovinska, necelé dvě minuty po něm Brazilec Rodrigo Montiero a jako třetí italský pilot Luca Donini. Celkem 84 pilotů dnes úspěšně dosáhlo cíle, z žen byla nejrychlejší Petra Krausová, což pro ni znamená posun na čelo celkového pořadí kategorie žen.
"Ale ja som nepadol, ja som pristál," vysvětluje jeden ze slovenských pilotů udýchaným bulharským záchranářům, kteří mu přiběhli poskytnout první pomoc nebo v horším případě alespoň zakopat jeho mrtvolu. V silné turbulenci se ve figurách propadl o 600 metrů a teprve těsně nad zemí vrchlík rozchodil a měkce přistál. Celý zpocený hrůzou okamžitě svlékl veškerý oděv, ulehl do trávy a děkoval Bohu za to, že ho tentokrát ještě nechal na živu. Mezitím mu ale silný vítr rozfoukal vrchlík, což z dálky pochopitelně vypadalo jako signál ke spuštění záchranné akce.
Po třech dnech bez bodů nastaly v celkovém pořadí tedy konečně změny a na čelo závodu se dostal Christian Maurer ze Švýcarska. |