E-shop
Diskuze
Kontakt
czechDo you prefer English?
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání,
které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné.
PoÄŤasĂ­ na 3 dny
vĂ­tr
Kalendář akcí 2024 - Prosinec
Po
Ăšt
St
ÄŚt
Pá
So
Ne
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
paragliding
reklama
ZajĂ­mavosti, novinky - 31.3.2022
Přelety, zážitky a příběhy z létání

Vždyť to není tak složité ...

| Autor: Petr Tuček st.
CTR si můžete představit podle obrázku jako dnem vzhůru postavenou sklenici od okurek. Tam je to prostě pro většinu z nás tabu a bzučet jako mouchy můžeme jen kolem a to do výšky 300 m nad zemí.
TMA - Koncová řízená oblast - ta obklopuje CTR zase složením různých obrazců na ploše mapy a to většinou tak, aby navazovala na prodloužení vzletových a přistávacích drah. Její horní hranice dosahuje až do třídy C u Ruzyně, u ostatních vojenských, civilních a firemních letišť až do horní hranice třídy D tj. 3 800 m. Pro nás je velmi důležité, že i TMA od 300 m nad zemí výš, kam až můžeme, znamená prostor nepřístupný, pokud nemáme příslušné oboustranné rádiové spojení, podaný letový plán a povolení. TMA můžeme volně letět třeba až ve výšce 1220 m nad mořem ve třídě E pod spodní hranicí TMA. Pro paraglidisty a závěsňáky je důležité vědět, že hranice TMA Ruzyně dosahuje směrem na sever až za Litoměřice, na východě před Nymburk, na jihu až k Vožici a na západ cca 10 km za Rakovník. Dále si pamatujte, že zejména o víkendech a svátcích je možné po telefonické dohodě s některými vojenskými letišti dohodnout průlety i v jejich TMA pokud sami nemají provoz. Ale zdůrazňuji, že po dohodě.
Shrnuto - TMA tedy mohu podletět pod jeho spodní hranicí nebo obletět. Nadletět se už nedá při letu VFR. Důležité však je, že podmínky letového provozu ve třídě vzdušného prostoru E nám umožňují létat bez rádiového spojení v leteckých frekvencích, bez podání letového plánu a bez povolení až do výšky 2 600 m nad mořem. Třída E sice sahá až do hladiny FL 95, to je do výšky 2 900 m nad mořem.
Ohrožení provozu na takovém mezinárodním i vnitrostátním letišti znamená většinou trestný čin až veřejného ohrožení.
Ještě jednou: Pro paraglidisty, závěsňáky a ultralighty bez příslušné kvalifikace znamená CTR absolutní zákaz letu. Prohlédněte si důkladně mapu ICAO a řádně se zorientujte. Pokud letíte do výšky 300 metrů nad zemí, můžete se přiblížit až těsně k hranicím CTR. Tato třída vzdušného prostoru je označena G. I v této třídě však existují pravidla jejího využívání. V prvé řadě není do výšky tři sta metrů nad zemí možné létat řízené lety IFR- dle přístrojů, a větší rychlostí než 460 km/hod. Tím je vlastně tento prostor předurčen pro sportovní letadla a SLZ. Sportovní letadla mohou létat v nejmenší výšce 150 metrů nad zemí. SLZ už v 50ti metrech. Stále však platí, že musím létat pod oblaky, dohlednost pro naše rychlosti letu musí být alespoň 1,5 km a při svém letu pořád musím vidět zemi. Pokud letím nad zástavbou, musím dodržet výšku alespoň 300 metrů nad nejvyšším bodem v okruhu 600 m. Kromě toho, vždy musím letět tak, abych například pří poruše motoru dokázal doklouzat na okraj zástavby a nikoho neohrozil. V této třídě vzdušného prostoru však narazíte ještě na sportovní letiště zejména aeroklubů. Pokud na těchto letištích nechcete přistát, vyhněte se jim alespoň ve vzdálenosti 5 km od středu. Tato letiště nejsou sice řízená a nemají CTR, ale poskytují tak zvanou AFIS, letištní informační službu známému provozu. Informační zóna kolem těchto letišť obsahuje právě opsanou kružnici o poloměru 5 km. Pokud máte rádiové spojení ozvěte se jim při vstupu do této zóny a ohlaste svůj záměr. Pokud rádiové spojení nemáte, zkuste to telefonem před letem. Pokud tak neučiníte a do zóny letiště vstoupíte, můžete ohrozit provoz a bezpečnost ostatních vašich kolegů, parašutistů, plachtařů a tak dál. Nadletět se dá tato ochranná zóna až ve výšce nad 1520 m nad mořem.
17.10.2024 - Filip Zejda