Je krásné si splnit svůj sen o létání, při kterém mně brka vyrůstají z pod lopatek a létám si od země a kamsi do vesmíru. Člověk je v tom případě zcela nedotknutelný a naprosto svobodný, nemusí se zabývat ádnými pravidly, omezeními, nemusí dávat přednost druhým, je v tom sám. Skutečnost je vak jiná. U proto, e nás je mnohem víc co si svůj sen chceme v ivotě naplnit, neměli bychom se vzájemně ohroovat a ani omezovat. K tomu mimo jiné slouí i rozdělení vzduného prostoru nad Českou republikou.
Kadý ná pilot, a je to paraglidista, "závěsňák" nebo "ultralajtista," musí sloit mimo jiné teoretickou zkouku ze základních pravidel letového provozu, a měl by tedy znát alespoň to základní. Jaké je pak překvapení, kdy pilot ultralightu se půl hodiny v blahém uspokojení motá v řízeném okrsku Ruzyně a pak prohlásí: "Co to je CTR, nikde na zemi jsem neviděl jeho hranice". Ó blahoslavená nevědomosti.
|
Zopakujme si dnes ve velmi zjednoduené formě (zejména pro ty "blahoslavené") jak a kudy smíme létat, jaké jsou pro větinu z nás dostupné výky letů a jaké podmínky musíme splnit. Ve je sice popsané a vyjádřené ve výkladu pravidel létání a letového provozu, ale povězme si to stručně.
|
CTR - řízený okrsek (Control zone) - je zřizovaný a na mapě ICAO vyznačený kolem řízených leti. Větinou jde o pomyslnou krunici, či tvar sloený, a nejdelí rozměr má ve směru dráhy letitě. Pro větinu z nás je to prostor nepřístupný, pokud nevlastníme kvalifikaci "řízené lety VFR" (za vidu). Vechny CTR jsou zařazeny do vzduné třídy D a Ruzyně do třídy C. To tedy znamená, e musím mít oboustranné rádiové spojení, podat letový plán a let musím mít povolen. Výkově je CTR ohraničen zemí a dosahuje a do 1520 m nad mořem. Pokud nemáte více znalostí, tomuto prostoru se vyhněte.
|