Po dvouleté přestávce od posledního závodu startuje 23.7. z dachsteinského ledovce v Rakousku další ročník napříč hlavním masívem Alp. Nejedná se běžný závod jednotlivců, jako je tomu v jiných soutěžích, nýbrž o expediční soutěž dvojic. Jeden z páru funguje jako pozemní podpora, stará se o zásobování jídlem, pitím a důležitými informacemi o vývoji počasí na trati, fotografuje a natáčí celý průběh expedice a píše reportáže, zatímco úkolem druhého je co nejrychleji přelétnout či přejít celé Alpy po vytyčené trase od východu na západ.
Pravidla soutěže se vzhledem k předešlým dvěma ročníkům poměrně zpřísnila a došlo i ke změně trati v první části závodu, čímž celková délka narostla na 850 km. Start zůstává tradičně na rakouském ledovci v Dachsteinu, ale první otočný bod se letos posunul k vrcholu Marmolady v Itálii. Druhým otočným bodem bude Eiger ve Švýcarsku, odkud se piloti budou probojovávat v tvrdé turbulenci velehorských velikánů přes nejvyšší evropský vrchol Mt.Blanc k poslednímu otočnému bodu trati Mt.Gros, vzpínajícímu se nad monackým mikroknížectvím. Pro těch několik málo šťastlivců, kteří projdou všemi nástrahami až do cíle, připravili pořadatelé přistávací ponton v zálivu, jen několik málo metrů od pláže v Monte Carlu.
|
Poprvé v historii se soutěže zúčastní i družstva z České republiky a ze Slovenska. Zatímco za Slovenskou republiku bude soutěžit paraglidingový závodník Peter Vrabec ze Žiliny a jeho doprovod Martin Sokoli, naši vlast reprezentuje Jan Škrabálek, český rekordman v přeletech a dálkový běžec, podporovaný pionýrem paraglidingu v Česku a reportérem Jaroslavem Jindrou. Kromě tvrdého fyzického tréninku se Jan Škrabálek připravoval i po technické stránce. Poletí na speciálním ultralehkém padáku firmy Gradient a i další prvky výstroje by vzhledem k jejich extrémně nízké hmotnosti bylo možné zapsat do Guinessovy knihy rekordů. Celková hmotnost hraje v této soutěži podstatnou roli, každý kilogram váhy navíc je totiž na zádech při šplhání po strmých svazích Alp velice znát a jiným způsobem než letem na padáku či pěšky se závodník pohybovat nesmí.
Každý soutěžící s sebou nese sledovací přístroj GPS, který předává do centra závodu jeho okamžitou polohu. Fanoušci adrenalinových sportů tedy mohou sledovat vývoj na trati 24 hodin denně on-line, dokonce s možností přesného rozlišení, zda závodník právě letí, šlape pěšky nebo odpočívá.
|