Čtvrtek 15.9.2005
"A rastie vyššie a vyššie," vysvětluje zasvěceně Gabo Kaňuch a má tím na
mysli sousední kopeček s kostelíkem na vrcholu, který se jmenuje Sivá Brada a
na jehož úpatí stojí stejnojmenný myslivecký penzion. V bezprostředním okolí
kostelíku totiž vyvěrá na několika místech s tajemným dunivým bubláním sirnatá
voda, minerály v ní rozpuštěné se usazují na úbočí kopce a ten se tím
postupně stále zvětšuje a zvětšuje. Už po ránu zastavují u zřídel turisté a v
naivní víře v její uzdravující či snad zkrášlující moc si naplňují láhve až
po hrdla. Na rozdíl od nich ale nemám v úmyslu ani ochutnat. V okolí zřídel
se povalují mrtvolky několika ptáků, kteří to jistě nedávno také zkoušeli a musím
objektivně přiznat, že teď nevypadají ani zdravě, natož krásně.
Ranní ostré slunce mizí bohužel po osmé hodině za šedivými mraky a před desátou
hodinou už je celá obloha souvisle zatažené. Lidí na korbě náklaďáku oproti
včerejšku o poznání přibylo a i tak zkušený trabantový pokořitel kanálu La Manche, jakým je Vlado Tranžík, dostává po cestě nedůstojnou facku obyčejným
slovenským konárom přes celý obličej.
"Rozdelíme si úlohy a ty zaletíš dole do dediny pre špekáčky," navrhuje kdosi
a na vrcholu Slubice se rozhořívá oheň. Kromě opékaných kedluben, jablek a
chleba přicházejí postupně na řadu i v lese nasbírané houby a před 13.
hodinou se zřejmě žárem ohně začíná oblačnost přece jen mírně protrhávat.
|
"Keď sa zíde komiti, tak môžme ísť do riti," volá kterýsi z pilotů a komise pro výběr
disciplíny stanovuje pro dnešek 31 kilometrů dlouhou trať přes čtyři otočné
body s cílem ve vesnici Spišské Vlachy. Startovní okno a současně i start se
otevírají ve 13:05 a po včerejších zkušenostech s počasím je dnes uzavření
okna posunuto až na 16:00.
Stejně jako včera startuje hned po otevření okna Štefan Vyparina, tentokrát
následovaný hned třemi dalšími piloty. Vzápětí se ale celé okolí zastiňuje
rychle vznikající oblačností a zatímco ostatní postupně přistávají, Štefan
oblétává první otočný bod a dotahuje se zpátky na přistávačku pod startem.
Minimální vzdálenost osmi kilometrů ale ani tak nepřekonal a na startovišti
se začíná znovu přikládat na oheň.
Po 15. hodině ztrácí většina pilotů trpělivost a pod zataženou oblohou
odlétají dolů pod kopec. Teprve těsně před zavřením startovního okna se
zvedá nad start dvojice Jaroslav Jandúch a Robert Kaučárik a pokoušejí se
dotáhnout k prvnímu otočnému bodu. Jenom Jaroslav Jandúch se ale po jeho
otočení vrací zpátky na přistávačku pod startem a druhý soutěžní den tak
končí opět bez bodů.
A protože prognózy meteorologů na zítřek nevypadají úplně nejlépe, začíná se večer vážně uvažovat o zítřejším vaření pikantního guláše, na jehož přípravu byl dokonce přivezen speciální veliký kotel.
|