Pilotní výcvik – Nouzová přistání I.
Nouzové přistání u jednomotorových, jednopilotních letadel z pohledu instruktora. Spoustu příběhů na kterých se člověk od pradávna učí nejlépe jsem musel vypustit, proto je v článku spoustu odkazů, které text vhodně doplňují a upřesňují, popřípadě přidají příběh dokreslující situaci.
Řekněme si jak nouzové přistání učím já:
S nácvikem nouzových přistání začínám ve velké výšce minimálně 1000m nad letištěm v blízkosti domovského nebo jiného většího vhodného letiště. Zcela vypnu motor a pokusím se letoun natáhnout k pádové rychlosti k zastavení vrtule. Vrtuli nastavím na jemný – vzletový úhel. Některé vrtule se zastaví, jiné ne. Stojící vrtule je silný psychologický moment pro studenta - začínajícího pilota a někdy i pro pilota, který je delší dobu po základním výcviku.
Poté letoun rozlétnu na stanovenou rychlost, pro nejlepší klouzavost nastavím rychlost pro nejnižší ztrátu výšky a předám řízení studentovi.
Ten může vyzkoušet opadání letadla a představit si úhel a vzdálenost, kam by letadlo na jemném úhlu vrtule asi doklouzalo. Následně studenta v pilotním výcviku vyzvu, aby plně nahrubil vrtuli na maximum jak to jen jde a současně vyvážil letadlo na konstantní rychlost a minimální opadání. Chci po něm, aby tyto hodnoty začal vnímat, upozorňuji ho, že právě snížil odpor letadla a aby sledoval jak se nám dolet prodlužuje a letadlo už tak strmě neklesá a to vše na stejné rychlosti.
Připadá mi důležité vše komentovat poklidným hlasem, jako by o nic nešlo. Nesmím vystrašit klienta! Druhý nejčastější odchod žáka ze základního výcviku, jak jsem sám poznal, je při špatně zvolené strategii výuky nouzových přistání a psychické přetížení klienta.
Uvědomil jsem si, že musím prvně psychologicky a lidsky „přečíst“ klienta, aby neprovedl nějaké naprosto neočekávané věci, například ty, které jsem popsal níže. Výcvik vždy provádím s vědomím a pochopením, že nouzové přistání je nejnáročnější úloha v osnově, kde se prokáží dosud získané pilotní dovednosti klienta a schopnost je různě kombinovat s důkladně naučenými prvky pilotáže z předchozích cvičení osnovy a současně jeho psychickou odolností.
|