Pilotní výcvik – Nouzová přistání I.
Za každých okolností se tedy snažím být vlídný a to co žákovi nepůjde znovu vysvětluji a znova prakticky ukazuji. Jedna z oblíbených možností je přivedení letadla do stejné situace (poloha výška a režim letu) jako před předchozím nezdařeným nouzovým přistáním a opakování nouzového přistání.
V průběhu mnoha výcviků jsem dospěl k názoru, že bych měl také dbát na to, aby se pilot v průběhu nouzových přistání cítil komfortně jak jen to jde.
Výcvik nouzových přistání provádím promyšleně, pozvolna a zprvu s mírnými zatáčkami do 30stupňů náklonu.
Postupně snižuji se studenty výšku letu a později přejdeme na nácvik nouzáků z okruhu z polohy po větru, z třetí, čtvrté zatáčky a pak z finále. Ještě později naučím žáka řešit vysazení z 2. zatáčky, pak z první zatáčky a nakonec po vzletu z výšky 15-50m.
Dále si myslím, že by klient měl umět nouzové přistát v jakékoliv situaci v otevřenějším terénu z výšky 300m nad zemí, nejlépe i za deště.
Pokud studentu létání vše půjde a mám-li ho již psychologicky “načteného“ můžeme začít cvičit nouzáky z 300m AGL v členitější krajině s údolími, elektrickými vedeními, řekami a jinými překážkami, kde již klienta nechám samostatně zcela vyjádřit jak v ostrých zatáčkách na správné rychlosti tak i ve skluzech. Tady dopředu již neradím, pouze předvídám, sleduji, kontroluji a vyhodnocuji s tím, že co se nepovedlo si zopakujeme ze stejné polohy a výšky.
Když už pilotům nouzová přistání jdou, mají větší kapacitu na provádění více činností souběžně, můžeme připojit vysílání v dostatečné výšce: “may day“ nouzové přistání, odpovídač 7700, polohu, výšku, směr a počet lidí na palubě, barvu letadla a současně opravdu ručně nastavit odpovídač na 7700! (Tyto fráze již klient musí umět zpaměti a musí být schopen je modifikovat dle nastalé situace, výšky a polohy).
Někteří klienti jsou velmi učenliví, zvídaví a i schopní. Mohu jim tedy zařadit i několik nouzáků z výšky 150m nad zemí ve velmi členité krajině... Je mi jasné, že takové nouzová přistání jsou už velmi obtížná. Pokud splnili výše uvedené úlohy, nepovažuji za nezbytně nutné je dál trápit, ostatně ani mne by se to nelíbilo. Vím, že po nalétání dalších několika hodin se k tomuto tématu můžeme vrátit a jejich další nouzová přistání budou mnohem lepší a více si výcvik budou užívat!
Pilot je zbytečně dlouhý, nepracoval s vztlakovými klapkami, nevysunul si je na plno a nepracoval s vrtulí – nenastavil si ji najemno.
|